Jag fattar inte det ena argumentet till Api:et findWindow. I 'api-guiden' står det så här: En sak till; Hej Hej Hej Igen Man behöver inte skicka ett giltligt argument i lpClassName. Det är bara till för att "sila" ut antalet träffar. Alltså om man vet att det är ett vb6 formulär man söker efter så skickar man med ThunderRT6FormDC. Hej igenHjälp med argument till api
Declare Function FindWindow Lib "user32" Alias "FindWindowA" (ByVal lpClassName As String, ByVal lpWindowName As String) As Long
'----
· lpClassName
Points to a null-terminated string that specifies the class name or is an atom that identifies the class-name string. If this parameter is an atom, it must be a global atom created by a previous call to the GlobalAddAtom function. The atom, a 16-bit value, must be placed in the low-order word of lpClassName; the high-order word must be zero.
· lpWindowName
Points to a null-terminated string that specifies the window name (the window’s title). If this parameter is NULL, all window names match.
'------------
lpWindowName är jag med på men vad ska lpClassName vara?! Vad är Classname? Vad är atom?
Vad står prefixet lp för i början av argumenten, förresten?
mvh FransSv: Hjälp med argument till api
angående nollterminerade strängar. I C/C++ är där en variabel med värdet noll i slutet av strängvektorn. Hur funkar det med vb? Vad ska jag göra i detta fallet?
Du skall skicka ByValue då blir det med automatik
null terminated string om du skickar en sträng.
mvh
SvenSv: Hjälp med argument till api
> Vad står prefixet lp för i början av argumenten, förresten?
Long Pointer dvs den pekar på den minnesadress där informationen finns.Samma som ByRefrence i VB.
mvh
>Tack. Och till sist, vad ska vara i classname?
' "ThunderRT5Form" is the classname of a VB-window
Vet inte om detta gäller VB 6.Logga in Ni som vet något annat.
mvh
Ok nu har jag tagit reda på classname för VB 6 Form
Skall vara "ThunderRT6FormDC"
DSSv: Hjälp med argument till api
Sven, var tog du reda på det?
Jag kollade i ett gammalt program som heter SpyWork
Öppnade en VB 6 Form och kollade vad den fick för
handle mm.mm
Jag lägger upp programmet här i Pelles filarea för hämtning.
Logga in någon om Ni har ett fräschare SpyWork eller liknande
Jag hittade "Thunder" syntaxen i nämnda API-Guide FindWindow
mvh
Sven