Om jag vill få fram dagar, timmar, minuter och sekunder tills ett visst datum, varför funkar då inte detta? Nu kom jag såhär långt, nu är det bara sekundrarna som strular (inte särskilt snygg kod) Mycket skrik för lite ull sa käringen när hon klippte grisen Eller så kan du använda lite matte :-) ><b>Mycket skrik för lite ull sa käringen när hon klippte grisen</b>DateDiff fram tills 27/5 2004
<code>Const DtDate = #5/27/2004 12:00:01 AM#
Label1.Caption = DateDiff("d", Date, DtDate) & " d ," & DateDiff("h", Date, DateAdd("d", CInt(DateDiff("d", Date, DtDate)), DtDate)) & " t"</code>Sv: DateDiff fram tills 27/5 2004
<code>
Label1.Caption = DateDiff("d", Now, DtDate) & " dagar, " & DateDiff("h", DateAdd("d", DateDiff("d", Now, DtDate), Now) - 1, DtDate) & " timmar, " & DateDiff("s", DateAdd("h", DateDiff("h", DateAdd("d", DateDiff("d", Now, DtDate), Now) - 1, DtDate) - 1, DateAdd("d", DateDiff("d", Now, DtDate), Now)) - 1, DtDate) & " minuter och " & DateDiff("s", DateAdd("n", DateDiff("n", DateAdd("h", DateDiff("h", DateAdd("d", DateDiff("d", Now, DtDate), Now) - 1, DtDate) - 1, DateAdd("d", DateDiff("d", Now, DtDate), Now)) - 1, DtDate), DtDate) - 1, DtDate) & " sekunder"
</code>Sv: DateDiff fram tills 27/5 2004
Så här kan du göra, skippa DateDiff bara strul. Testa detta och presentera efter behag
<code>
Private Sub Command1_Click()
Dim Nu As Double, Kommande As Double
Kommande = CDate("2004-05-27")
Nu = CDate(Now)
Label1.Caption = Format$(Kommande - Nu, "yy-m-d hh:mm:ss")
'Dvs i mitt fall 00 år 7 mån 1 d 2 timmar 20 min 10 sek
End Sub
<code>
Private Sub Command1_Click()
Const DtDate = #5/27/2004 12:00:01 AM#
Text1.Text = FormatCount(DateDiff("S", Now, DtDate))
End Sub
Public Function FormatCount(Count As Long) As String
Dim Days As Integer, Hours As Long, Minutes As Long, Seconds As Long
Days = Count \ (24& * 3600&)
If Days > 0 Then Count = Count - ((24& * 3600&) * Days)
Hours = Count \ 3600&
If Hours > 0 Then Count = Count - (3600& * Hours)
Minutes = Count \ 60
Seconds = Count Mod 60
FormatCount = Days & " Dagar " & Hours & " Timmar " & Minutes & " Minuter " & Seconds & " Sekunder"
End Function
Ja, det stämmer väl, är inte alltid så smart ;)