Jag använder mig av två listboxar. En som visar alla biljetter en person har bokat. Från denna listbox1 för jag över biljetter till listboxen2 till höger för att kunna göra betalningar vid olika tillfällen. Listbox1 har egenskapen Style så att jag kan bocka för om en biljett ska vara en barnbiljett. Snabbt tycker att det är mycket bättre om du använder 2 ListView Report. Testa det här Det jag vill är att kunna modifiera strängen innan jag överför så att texten hamnar rakt under respektive kolumn i listbox2 och att byta ut "JA" mot "X" om det är en barnbiljett eller ingenting om det är en vuxenbiljett. Jag måste kunna lägga till fler mellanslag mellan texten och kunna byta ut "JA" mot "X" eller inget alls. Du skall inte använda mellanslag , det får du aldrig att funka snyggt.Modifiera en sträng
Använder denna sträng för att överföra:
lstPBBiljetter2.AddItem lstPBBiljetter1.list(lstPBBiljetter1.ListIndex)
Problemet är att när jag överför strängen från listbox1 till listbox2 så ser strängen likadan ut i listbox2.
***För det första har jag Style i listbox1 vilket gör att i listbox2 (som inte har Style) så skjuts allt till vänster och då hamnar inte texten rakt under kolumnerna.
***För det andra under kolumnen "Betalt" (se nedan) visas om det gjorts vissa delbetalningar. Denna del av strängen (JA) vill jag inte överföra eftersom den hamnar ju då under kolumnen "Barn" där det ska visas ett "X" om det är en barnbiljett.
Nedan visas hur det ser ut i listbox1:
Radnr Platsnr Datum Betalt
15 123 2003-11-27 JA
Så här ser det ut i listbox2 när jag överfört från listbox1:
Radnr Platsnr Datum Barn
15 123 2003 JA
Det jag vill alltså är att kunna modifiera strängen jag överför så att texten hamnar rakt under respektive kolumn i listbox2 och att byta ut "JA" mot "X" om det är en barnbiljett eller ingenting om det är en vuxenbiljett. Jag måste kunna lägga till fler mellanslag mellan texten och kunna byta ut "JA" mot "X" eller inget alls.
Hur går jag tillväga för att göra detta?
Så här ser strängen ut när den läggs i listbox1:
lstPBBiljetter1.AddItem " " & rs![radnr] & " " & rs![Platsnr] & " " & rs![datum] & " " & rs![Delbetalning]
Ett långt utlägg med listbox hit och dit, men jag hoppas att ni förstår!Sv: Modifiera en sträng
Om inte så skulle jag fundera på att införa vbTab.Sv: Modifiera en sträng
lstPBBiljetter1.AddItem vbTab & rs![radnr] & vbTab & rs![Platsnr] & vbTab & rs![datum] & vbTab & rs![Delbetalning]Sv: Modifiera en sträng
Hur går jag tillväga för att göra detta?
Denna sträng "lstPBBiljetter1.AddItem vbTab & rs![radnr] & vbTab & rs![Platsnr] & vbTab & rs![datum] & vbTab & rs![Delbetalning]" används ju när jag lägger till alla biljetter som en person har bokat. Det jag vill är att sedan kunna modifiera strängen innan jag lägger den i listbox2. Står mer utförligt i första inlägget jag skrev.Sv: Modifiera en sträng
Du får laborera med vbTab du kanske behöver två i rad på nått ställe
Du kanske behöver en dummy sträng för att fylla ut en lucka "-" vad vet jag.
Eller allra bäst använd ListView Report.