Hej Testa att först skapa en system.drawing.bitmap, sedan skapar du en system.drawing.graphics utifrån din bitmap. Sedan ritar du i graphics-saken. Till sist så sätter du picture till din bitmap... När du skall spara så sparar du din bitmap... Hej Onkelborg och tack för ditt svar. <code> Detta ser väldigt mycket ut som VB.NET och inte eVB väl??? Hm... jag har inte koll på det här, men är inte evb vb.net för pda's? eller har jag fått det helt om bakfoten? Hej igen OnkelborgSpara Picturebox som .BMP-fil, eVB
Jag har en Picturebox med diverse linjer skapade med hjälp av DrawLine.
Hur kan jag spara bilden som en .BMP-fil?
Ett problem är att de ritade figurerna tydligen inte är lika med PicBox.Picture
Jag använder embedded VB
mvh
Christer EhrenströmSv: Spara Picturebox som .BMP-fil, eVB
Sv: Spara Picturebox som .BMP-fil, eVB
Tyvärr förstår jag ändå inte riktigt hur du menar. Kan du förtydliga lite med hjälp av några rader kod är du snäll.
Programmet skall alltså spara de i PictureBoxen ritade strecken till en .BMP-filSv: Spara Picturebox som .BMP-fil, eVB
dim x as ew system.drawing.bitmap(storlekX, storlekY)
dim y as system.drawing.graphics = x.creategraphics() 'Inte helt säker, minns inte riktigt
y.drawline(blablabla)
picturebox.picture = x
x.saveblablabla...
</code>
Nå't sådant tror jag om jag inte tar helt fel...Sv: Spara Picturebox som .BMP-fil, eVB
/JohanSv: Spara Picturebox som .BMP-fil, eVB
Sv: Spara Picturebox som .BMP-fil, eVB
eVB står för embedded Visual Basic och är ett av de verktyg som kan användas för att programera PDA'er.
Någon ,NET-variant finns inte så vitt jag vet.
Jag tror jag hittat lösnngen på ett annat ställe men det vill inte funka riktigt det heller. (Ännu!)
mvh
Christer