Hej!! Om du döper om "101" till "BILD1" så kan du använda denna kod för att plocka ur bilden ur Resource Editorn och lagra den som en fil på datorn programmet körs på! HejRESOURCE EDITORN- bilder i exe filen- försökt beskriva exakt..
Jag har kollat det här med resource- editorn och försökt men det har
inte funkat så bra... eller om det är nåt som jag gör fel..
Jag har alltså ett program där jag vill använda bilder i en array..-
alltså bilder()=array("dollar.gif","banana.gif","päron.gif"...osv)
samt har jag sleep så bilderna ska alltså komma upp i samma picturebox.
Problemet ligger i att jag vill att istället för att ha en massa seperata
*.gif-filer så skulle jag vilja att de kom med i själva exe-filen, eftersom jag ska programmet på diskett senare så skulle det vara bättre om man slapp ladda dem från mapp utanför programmet.
Jag trycker på den gröna kuben och resource- editor fönstret kommer upp,
jag trycker på bild knappen-(add bitmap..)
sen kan man söka efter bilderna då, men det verkar inte gå att öppna *.gif- bilder. det står "invalid bitmap file"
tydligen går det bara att öppna *.bmp filer, då. fast det är ju gifarna som jag vill ha. går inte det då?
jag prövade också add custom resource, och då fick jag med en gifare.
det blev mapp resource file, undermapp custom och underfil 101
hur i göken i veboa gör man sen?
använder man loadpicture också på nåt sätt, och hur skriver man för att då anropa bilderna i arrayen i stället för loadpicture(mapp & bild)
vore tacksam för svar..
Sv: RESOURCE EDITORN- bilder i exe filen- försökt beskriva exakt..
BILD1 = LoadResData("BILD1", "CUSTOM")
BILD1 = StrConv(BILD1, vbUnicode)
Open App.Path & "\Temp\BILD1.gif" For Output As #1
Print #1, BILD1
Close #1
Ale ThoorSv: RESOURCE EDITORN- bilder i exe filen- försökt beskriva exakt..
Kan du inte tänka dig att ta in din bild i tex. PaintShop
Omvandla den till BMP 256 Color och sedan ta in denna
i Resource Editotn LoadResData(101, "CUSTOM")
undrar
Sven