Jag tänkte försöka skapa en illusion av en skugga. Alltså när jag ska flytta ett objekt (picbox) så tänkte jag gör så att det ser ut som om man lyfter upp objekt och då måste jag ha en skugga under. Har sett ett program som hadde gjort så men jag vet inte om det var gjort i vb? Det kanske inte går att göra? Skriv gärna det också så jag tänka på något annat ;) Letade litegrann, men det bästa jag hittade var: Tackar för hjälpen den behövs ;) Dom verkar skapa en region med en massa hål i. Men deras hål är ganska stora. Så kanske om man gör en massa små hål så kanske det ser ut mer som en skugga?Går det att skapa en halvtransparant picturebox?
Skuggans form ska vara en rektangel med rundade hörn och storleken ska gå att förändra i run-time.
Jag har hittat kod för halvtransparant form men det var inte till någon hjälp ;)Sv: Går det att skapa en halvtransparant picturebox?
Eller det kanske finns någon annan lösning som gör ungefär samma sak? Sv: Går det att skapa en halvtransparant picturebox?
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=50298&lngWId=1
Har du inget emot att göra det själv kan jag nog hjälpa till; det är inte jättesvårt om du inte vill ha det så generellt, men lite krångel är det definitivt.
Själva blendingen är inte svår alls, det som kan vara krångligt är att få det snabbt och om du har avancerade former.
Det finns ett API som gör det, men så vitt jag förstår funkar det bara i Windows >98.
En enkel metod du skulle kunna använda är följande:
Bestäm en riktning (t.ex. 45 grader ner åt höger), bestäm en radie på rundningen, bestäm avståndet. Om du gör detta statiskt så kan det gå hyggligt snabbt, tror man får trixa lite med blitting.
Sen finns det ju olika trix du skulle kunna använda; fylla varannan ruta med en mörk färg istället för "äkta" blending. Lägga en picturebox med en halvtransparent bild med rätt utseende (vet inte om det funkar med den inbyggda; kanske får leta lite).Sv: Går det att skapa en halvtransparant picturebox?
Jag ska kolla in koden nu.
Är det AlphaBlend du tänker på? Är nöjd om lösningen funkar på >98 och >win2k
Jag kommer att ha det statiskt. Alltså samma riktning på skuggan samma radie och samma avstånd.
Det jag kommer att flytta är spelkort och jag kommer vilja kunna flytta ett eller en rad av kort.
Jo det är väl ett krav att det ska flyta bra och inte blinka och fladdra när man dra. Som tex det gör om man använder imgbox.Sv: Går det att skapa en halvtransparant picturebox?
Har arbetat lite med regioner. Så det kanske jag kan fixa om jag testar ett tag?
Kom på ett annat förslag som var lite mer äkta men säkert betydligt mer resurskrävande. Att ta en skärmdump över det område där skuggan är och sedan använda AlphaBlend och blanda skärm dumpen med en svart bild på en picbox med rätt form.