Tänkte skicka filer via nätverket men vet inte riktigt hur jag ska börja. Måste ha tips. Har kikat lite på Winsock, men då måste man väl ha en servrer på den mottagande datorn som ligger och lyssnar efter klienten hela tiden? Tänkte jag skulle slippa sånt. Skulle helst vilja att det fungerar så att jag bara kopplar upp mig mot en dator (via ip?) och därefter skickar filerna. Ganska enkelt med andra ord. Menar du att om du vet min IP adress så skall du kunna skicka en fil till mig Va ja vet så kan man använda winsock, men då måste du ha en client/server på datorn som ska ta emot filen. Då använder du ip och krypteringskod finns på filarean Ja, jag tänkte det skulle funka så helst. Du ska inte behöva köra igång någon server eller liknande på mottagarsidan. Det ska räcka med att mottagardatorn är påslagen. Filen(filerna) ska skickas med någon sorts kryptering också. Några förslag? > <b>Du ska inte behöva köra igång någon server eller liknande på mottagarsidan. </b> > <b>Däremot så kan du dra nytta av de redan inbyggda serverfunktionerna som finns i det OS du vill ansluta mot.</b> Tex på WinNT4/2000/XP/2003 så kan du ju ansluta till en server via IP-nummer eller namn, tex \\servernamn\share. Det är Server-tjänsten som ger dig den möjligheten.Tips på hur man skickar filer till annan dator.
Protokoll, säkerhet (kryptering)? Annat språk kanske?
Tackar på förhand!Sv: Tips på hur man skickar filer till annan dator.
utan att jag blir inblandad ?Sv: Tips på hur man skickar filer till annan dator.
Sv: Tips på hur man skickar filer till annan dator.
Sv: Tips på hur man skickar filer till annan dator.
Det går inte!
All kommunikation mellan två datorer (oavsett operativsystem) bygger på att det finns en sändare och en mottagare, vanligtvis kallat client och server. Ska du skicka något från dator A till dator B så måste du ha en klient på dator A och en server på dator B.
Däremot så kan du dra nytta av de redan inbyggda serverfunktionerna som finns i det OS du vill ansluta mot. Och på så vis slippa att installera en servertjänst.Sv: Tips på hur man skickar filer till annan dator.
Ok, men jag är inte riktigt hemma på det här. Vilka funktioner är det? Skillnad på Xp, NT och 2k? Hur konfigurerar man funktionerna?Sv: Tips på hur man skickar filer till annan dator.
Hur du sklriver kod för att göra det får någon annan hjälpa till med, för det är inte mitt område.