Har en filelist där jag skall kunna välja bildfiler som sedan skall kunna visas som Thumbnails i en image array. Hur gör man detta ????????? Ta en titt på funktionen Load Jag skrev bara en liten bråkdel av koden du måste skriva för att göra programmet. Du sa du hade gjort en array med Images så jag tänkte kanske du hade kommit längre. Jag använder nästan aldrig filelists så jag vet inte på rak arm vad filelist.selected är för nåt (filnamn, index, antal valda?). Hur som helst: Jag antar att användaren ska välja ett antal filer i listan som sedan ska visas som thumbnails. Göra thumbnails
Har lagt upp tio image som en array, men om det är flera än detta ??????
/dalennSv: Göra thumbnails
Där kan du ladda en ny image. Du skapar en image med index 0 i designtime. Sedan laddar du en ny genom att skriva:
<code>
Dim nIndex As Integer
nIndex=imgImages.UBound+1
Load imgImages(nIndex)
imgImages(nIndex).Left=nåt
imgImages(nIndex).Top=nåt
imgImages(nIndex).Visible=True
'etc.
</code>
På så sätt kan du skapa så många du vill.
Angående thumbnails har jag ingen erfarenhet. Men jag antar att du sätter Image.Stretch=True och plasserar bilderna bredvid varandra på nåt bra sätt.
/JörgenSv: Göra thumbnails
Så du får lista ut hur du ska få ut vilka filer som användaren vill visa. Välj, i koden, 'selected' och tryck f1 så får du lite hjälp.
När du har fått ut en lista går du igenom varje fil, laddar den till en Image-kontroll som du använder min kod ovan för att ladda, placerar den nya Image-kontrollen där du vill ha den.
Mer kan jag inte hjälpa dig. Nåt får du göra själv, kan du inte får du lära dig.
Fråga gärna mer
/Jörgen