Hejsan! Gissningsvis så saknas någon komponent i din dator. Har du gjort installation av programmet så borde det funka. Hej Roland och tack för att du svarade! Hej Sivan Private Sub Text1_Change() Sven, sluta tracka folk för hur de skriver Tack snälla för hjälpen! Och tack för överseendet med mina koder också, hehe! Det betyder mycket för mig som inte har någon annan att fråga om hjälp. Hej igen och jättetack för länken! Det fungerade bra! >1. Du skall inte ha kod i Change ,djä.. påfund ,ytterst sällan man skriver nått här Ok, jag är tacksam för alla tips jag kan få. Det här forumet ska jag studera närmare och försöka lära mig bättre programmering. Ska titta på den koden och se vad jag kan göra bättre där också. Gott Nytt År på dig Sivan och lova att kämpa vidare, du är på rätt väg. Tack Roland!Run-time error '429'??
Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig. Jag är nybörjare i VB och har precis fått klart ett program som jag är ombedd att göra. Och det fungerade väldigt bra tyckte jag. Det var så länge jag enbart har kört det på en dator med Windows 2000. Har nu provat programmet även på en dator med nyinstallerat Windows 98 för att kolla att det funkar där också. Men då kommer bara felmeddelande: "Run-time error '429' ActiveX component can't create object" upp. Antar att det har med funktionen CreateObject som ligger i koden att göra, men är ju inte säker då jag inte kan så mycket än.
Är det någon som vet vad det beror på och vad kan jag göra? Vet inte om ni behöver mer information för att kunna hjälpa till men fråga isåfall så svarar jag :)
Skulle bli väldigt glad för hjälp eller lite tips
Mvh
SivanSv: Run-time error '429'??
Har du bara kopierat över det blir det problem med oregistrerade dll:er mm.
Vad gör programmet du får felet med och vad består delen där problemet uppstår ?Sv: Run-time error '429'??
Det är installerat med den gjorda setup-filen och inte bara kopierat. Programmet är en rapportgenerator och på ingång-sidan finns nu en DirListBox där man ska kunna välja mapp. Men det finns även enligt deras önskemål nu en liten textbox bredvid där man bara ska kunna skriva en enhetsbokstaven och DirListBoxen ska uppdateras enligt denna. Men då måste man ju ha en kontroll på att enheten som anges i textboxen existerar. Jag är superdålig på det här och vet knappt hur jag fått till den kod jag fått till just nu, men jag kopierar i alla fall in den här så du får se hur den ser ut. Vet inte ens om jag behöver CreateObject? Går det här att fixa utan eller? Har det att göra med vilka komponenter som är valda under Project\Components\Control innan jag gör setupen?
Private Sub Text1_Change()
Dim fs As Object
Dim d, s
Dim drvpath As String
drvpath = Text1.Text & ":\"
Text1.MaxLength = 1
If Text1.Text = "" Then
Exit Sub
End If
Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
If fs.DriveExists(drvpath) Then
Set d = fs.GetDrive(drvpath)
s = "Enhet " & d.DriveLetter & ":\ " & vbNewLine
If d.IsReady Then
Dir1.Path = Text1.Text & ":\"
Drive1.Drive = Text1.Text & ":\"
Dir1.Refresh
Drive1.Refresh
Else
s = s & vbCrLf & "Enheten är inte klar!."
MsgBox s, vbInformation, "Information"
Exit Sub
End If
Else
MsgBox "Enheten finns inte!", vbInformation, "Information"
Exit Sub
End If
End Sub
Hehe, skratta inte åt min lilla kod nu bara så, hehe!
Tack för hjälpen!
Om man råkar vara nybörjare så är det värsta som kan hända att någon skrattar eller hånar för vad man åstadkommer. Liknande att skratta åt ett barn som börjar lära sig prata, tillför inget bara hämmar utvecklingen.
Jag själv är erfaren systemutvecklare sedan många år men just nu nybörjare på vb.net.
Din kod ser snygg och fin ut, givetvis finns det säkert några som velat skriva eller lösa uppgiften på annat sätt men det är inte ditt nuvarande problem.
Jag testade att söka på nätet med din felkod och hittade en del matnyttigt.
Troligen är det så att scripting ej är riktigt aktiverat på din dator (den som strular)
Kolla nedasntående länk vilken troligen bör hjälpa dig, om inte återkom så får vi leta vidare.
http://www.idisoft.com/support/kb/1039.htm
I korthet
1. du har en dll för scripting på din dator men den är ej registrerad
2. Du saknar den dll:en helt och bör hämta den
Vidare ibland kan man då även råka på fenomenet dll-hell vilket är att man har felaktig version av en dll på sin dator men jag tror inte så är fallet för dig.
Prova och återkom med hur det gick.
Gott Nytt ÅrSv: Run-time error '429'??
Dim fs As Object
Dim d, s
Dim drvpath As String
Detta ser heltokigt ut
1. Du skall inte ha kod i Change ,djä.. påfund ,ytterst sällan man skriver nått här
minsta lilla tankefel här så hamnar du i den binära rymden.
Dim d, s tokigt vadå Dim ? du måste tala om vad den skall Dim:as till
No offens var uppstår felet ?
Ha det
SvenSv: Run-time error '429'??
Om man nu önskar ha d och s som variant kan man göra så som hon skrivit.
Givetvis borde det då stått
Dim d As Variant
Dim s As Variant
Troligen är det en miss och borde varit bättre gjort.
Det finns även några Exit som heller inte borde funnits med för strukturerad programering om man tillämpar JSP etc.
Vi vet att du inte tycker om varken "Variant" eller "Change"
Variant funkar mycket bra precis som Change gör när det är befogat att använda och man vet hur man ska skriva.
Nu tycker jag vi koncentrerar oss på vad Sivan har för problem med programmet.
Troligen saknas en dll eller så är den ej registrerad.
Gott Nytt År på dig Sven och inte för mycket fyrverkerier ikvällSv: Run-time error '429'??
Jag ska gå ut på den där länken och kolla. Hoppas att jag finner lösningen. Återkommer och berättar hur det har gått sen! Man lär sig väl mer och mer hoppas jag. Tycker för övrigt att programmering är väldigt kul och intressant. Vill hemskt gärna lära mig mera. Känner mig trots konstiga koder ändå stolt över att programmet fungerar så bra trots allt och att jag på mystiska sätt utan större kunskaper ändå fått till det i slutändan. Men man känner sig liten bland er kunniga, helt klart, hehe!
Gott Nytt År!
Sivan (som tar det lugnt med raketerna ikväll) =)Sv: Run-time error '429'??
Jag hämtade och installerade Windows Script 5.6 Documentation och nu fungerar programmet på den datorn med Windows 98. Vad glad jag blir!!! Tack!
En fundering som dyker upp bara är ju om det här nu kan hända andra användare av programmet? Och hur gör jag med det då isåfall. Det får ju inte bli stopp för dom ska använda det sedan. Går det eller ska man på något sätt bifoga den här installationsfilen också då för säkerhets skull och kan man göra så att den körs redan i setupen då? Eller hur ska jag göra tycker du? Kan det bli något annat fel kanske om man gör så? Blir lite snurrig av det här känner jag, haha! Behövs nog ingen "bubbel-dricka" ikväll hehe!
Ha en bra kväll!
> minsta lilla tankefel här så hamnar du i den binära rymden.
Jag har det ganska ofta, men inte så mycket kod. T.ex. om man vill att något ska ändras medan man skriver. I vissa applikationer, t.ex. där man vill binda ihop ett artikelnummer med ett namn i en lista, så är det användbart. Då kan man göra så att man kan om man vill välja artikel i listan(combo) eller så kan man skriva numret i en textbox och om artikelnumret existerar väljs automatiskt artikeln i listan.
Men all kod i change måste vara oerhört snabb. Annars är det bättre med en knapp som man trycker på efter att man har skrivit.
/JörgenSv: Run-time error '429'??
Tack och Gott Nytt År till er alla!
Sv: Run-time error '429'??
Uppmuntran är precis vad man behöver för att ta sig vidare!
Jag fortsätter att kämpa på. Jag ska lära mig mera jag med, hehe!
Och tack för att ni är så hjälpsamma. Hit kommer jag att vända mig
flera gånger, var så säkra:)
Sivan