Hej, jag har en ide om att göra ett litet program som tar en plt-fil och "skickar" den till en plotter för utskrift, och behöver lite tips på hur jag ska komma igång... Ja det bör ju gå om man kan lista ut var dessa data står. Tack för tipset... Nu lite följdfrågor... Testa: copy fil > lpt1 i kommado-prompt jepp har provat det men då skrivs filen ut av winows på nått sätt. Samma somom man drar en fil till sin skrivare. Problemet är då att de inställningar jag sätter på skrivaren sätts till default.program för att skriva ut plt-filer(AutoCad plot-filer)
De enda inställningen i programmet skall vara de som finns i printer-objektet.Typ landscape/portrait & pappersize.
Det lilla jag vet om plt-filer är att de innehåller den binnära data som i vanliga fall skickas till skrivaren och istället sparas i en fil.
hade det varit en vanlig txt-fil tex så är det ju inga problem bara att läsa in infon och sätta de parametrar jag vill till skrivaren o sen printa, men nu ligger ju alla parametrar (pappersize osv...) till skrivaren redan i plt-filen blandat med ritningens data på något sätt... :/ hur kan man typ blocka/överskriva dessa parametrar???, eller det går kanske inte på något enkelt sätt!?
mvh JensSv: program för att skriva ut plt-filer(AutoCad plot-filer)
Man får kolla en fil där man känner till dessa data.Man kollar lämpligen
med typ HexWork.Hittar man adresserna så är det en "baggis" att skriva dit
sina egna önskemål.Kan du fråga någon plt expert var dessa data står så löser det sig.
Man skulle också kunna tänka sig att jämföra två filer som har olika inställningar.
Är ganska övertygad om att dessa data står i dom 32 första byten.Sv: program för att skriva ut plt-filer(AutoCad plot-filer)
JAg har skapat två filer med den enda skillnaden Portrait/Landscape inställningen är olika (det är också den viktigaste funktionen i progget). När jag jämför dessa två med HexWork så hittar jag ingen skillnad, vilket väl betyder att den inställningen inte sparas i filen utan sätts vid varje utsskriftstilfälle. Vilket bara är bra jhu!
Nästa steg är då att läsa in binärfilen och skicka den till skrivaren... Hur gör jag det??Sv: program för att skriva ut plt-filer(AutoCad plot-filer)
Sv: program för att skriva ut plt-filer(AutoCad plot-filer)
JAg måste manuellt skicka binärt till skrivaren (tror jag)... typ går det att skapa en "kanal" till skrivaren på egenhand? eller är det bara printer. objektet som gäller??