Jag har gjort ett program i VB6 där jag använder data som hämtas från en Accessdatabas. Informationsmängden i Accessdatabasen är ganska stor, ca 100 000 poster. Tyvärr blir tiden för sökning i Accessdatabasen ibland ganska lång, 15-45 sekunder beroende på sökkriterier och på datorns prestanda. För att inte tala om tiden för laddning när programmet startas... Javisst är den snabbare, MYCKET snabbare med såpass många poster. Och visst kan du använda den på motsvarande sätt som en Access -db, du behöver i allmänhet inte ändra särskilt mycket i din kod. Spontant skulle jag säga att 100.000 poster inte är speciellt många. Det kan dock vara så att du inte har något index eller kanske inte har normaliserat tabellerna korrekt. Att skriva select * from .. när man inte behöver alla fälten är också en välkänd bov.MS SQL server 7 jämfört med Access
Min fråga är om jag kan använda MS SQL server 7 istället för Access. Jag är medveten om att SQL serv 7 kan användas som server i kluster mm, men jag är intresserad av att använda den på ungefär samma sätt som jag använder Access.
Kan jag förvänta mig en snabbare databas med SQL serv 7 än Access. Tacksam för att få ta del av synpunkter och erfarenheterSv: MS SQL server 7 jämfört med Access
Sv: MS SQL server 7 jämfört med Access
/Pelle