Jag har en Transparant gif fil och vill ha den i bakgrunden av mitt VB form Du skall använda nå't som heter "region", dvs. at du utifrån circlar, rektanglar och polygoner använder en massa api för att skapa en region. Den här regionen kan du sedan sätta på ditt formulär så att de delar du "markerade" i regionen tar bort, dvs. de renderas inte av fönstret, totalt osynliga... Dvs. ev. knappar etc. som ligger där blir osynliga de med. mmm kan tänka mig det men är inte bra på API tyvärr få se vad jag gör :) Har pysslat lite med regions, det var inte så jättesvårt. Men det lär bli ganska svårt att göra regions utifrån en transparent gif Jo... Fast det finns program som kan räkna ut sådant, bara att söka... >Jo... Fast det finns program som kan räkna ut sådant, bara att söka... Om det nu finns program som hjälper en med mitt lilla problem kan någon säga vad ett sådant heter och var man kan få tag i det Du kan ju berätta vilken form din gif har, så kanske det går att lösa utan något extra program. (Risken är ganska stor att det blir en onödigt krånglig region) Så här ser min form ut i naturlig storlek Ja, den borde väl rimligtvis vara enkel att konstruera! =) Det verkar som om om cirklarna har en diameter på 110 pixlar (du kanske har de exakta värdena själv?) Har nu fått ner API-Guide och har satt ihop ett jävla fult exempel. Mycket kan snyggas upp och göras rent (det behövs t.ex. bara en tmp-region). Skulle rekommendera dig att kolla vad allt gör, för att förstå tillvägagångssättet.Transparant GIF till en Transparant form
Jag vill åxå ha formen transparant.
Någon ide, har sätt en del form som är transparanta och det är ju bra men min GIF blir inte transparantSv: Transparant GIF till en Transparant form
Skaffa api-guide ifrån www.allapi.net och titta under kategorin regions... :) PathToRgn eller vad den hette kan nog vara instressant i det här fallet...Sv: Transparant GIF till en Transparant form
Sv: Transparant GIF till en Transparant form
/JörgenSv: Transparant GIF till en Transparant form
Alltså: En polygon som motsvarar bildens ytterkanter om man bortser från det transparenta området?Sv: Transparant GIF till en Transparant form
Annars får jag göra om min bild till en fyrkantig men det tycker jag blir inte braSv: Transparant GIF till en Transparant form
http://www.tspse.net/cj/blandat/bilden.gifSv: Transparant GIF till en Transparant form
Två rektanglar och två cirklar, sen är du i hamn.
Har inte möjlighet att kolla proportioner eller så just nu, men det räcker ju (antar jag) med medelpunkterna och radien (eller diametern, eller 'top, left, width, height', eller så), för cirklarna, och det verkar vara ganska lätt att hitta, och för rektanglarna är det ännu lättare.
Om ingen hinner före så kan jag kolla koordinaterna när jag kommer hem.Sv: Transparant GIF till en Transparant form
Den totala bredden på den övre delen är 536 pixlar, vilket ger en rektangel med en bredd på 536-2*110/2=426 pixlar. (och naturligtvis en höjd på 110 px).
Den undre rektangeln har dimensionerna 363x203.
Nu kommer jag ju naturligtvis inte åt allapi.net, men nu borde det väl inte vara speciellt svårt?
En cirkel antingen med
1. Top=Left=0, Width=Height=110
eller
2. Center = 55, 55, Radius=55 (eller diameter=110)
sen en till, fast på motsvarande sida med
1. Top=0, Left=536-110, Width=Height=110
eller
2. Center = 536-55, 55, Radius=55 (eller diameter=110)
Sen en rektangel med
1. Top=0, Left=55, Width=426, Height=110
eller
2. X1=55, X2=426+55, Y1=0, Y2=110
Och slutligen en rektangel med
1. Top=110, Left=(536-363)/2, Width=363, Height=203
eller
2. X1=(536-363)/2, X2=X1+363, Y1=110, Y2=110+203
Sen är det klart. (det är inte mycket kod för det här...)Sv: Transparant GIF till en Transparant form
Den ligger på:
http://www.pellesoft.se/login/upload/t_view4.asp?tid=729