Du måste formatera in klockslaget tillsammans med datumet när du använder between Hej BETWEEN fungerar men det hela beror på hur du formaterar datumet. Du kan antingen använda en sträng t.ex. "2004-01-19" men det fungerar olika beroende på vilken datuminställning det är på datorn där det körs. Det är bättre att göra som du har gjort med "#" men då måste datumet vara i amerikanskt format t.ex. #19/1/2004#. <code>Visual basic, datum till och från
En fråga bara, jag sitter och grejar med ett sql uttryck. Jag får ingen ordning på det. Jag ska mellan två datum ta ut hur många person det finns i huset.
Min sql sats ser ut som följande strSQL = "SELECT SUM(antalper) AS ant FROM tblgrupp WHERE datum BETWEEN #" & lbldatum.Caption & "# AND #" & lbltom.Caption & "#;"
Det verkar inte som min accessdatabas gillar BETWEEN. Vet du om det finns något annat bra sätt att få den att räkna på hur många det finns mellan två datum?
Datum från ---> Datum tom = SUM(Antal personer)
Problemet är nämligen som så att den räknar alla med som startar på ett datum tex 29/1 till den 30/1. Då blir svaret 42 per. Men det finns en bokning från den 28/1 till den 30/1 som är 4 per. De kommer inte med där. Och det ställer till lite problem.
Har ni någon bra ide på detta tro?
Med vänliga hälsningar
Magnus EdvardssonSv: Visual basic, datum till och från
från 00:00:01 på första datumet till och med 24:00:00 på sista datumetSv: Visual basic, datum till och från
Den här koden funkar klockrent för mig i Access.
SELECT SUM(tblMain.bok) AS ant
FROM tblMain
WHERE (((tblMain.PERIOD) Between "0202" And "0308"));
Fungerar inte detta får du kolla fnuttar och värden i strängarna.
/ PASv: Visual basic, datum till och från
Det verkar dock som om ditt problem är nåt annat. Du säger att du har en bokning mellan två datum men i frågan kollar du bara ett datum. Borde du inte kolla både start och slutdatum i bokningen.
bokstartdatum <= lbltom AND bokslutdatum >= lbldatumSv: Visual basic, datum till och från
Function Fixa(sql As String) As String
Fixa = """" & Replace(sql,"""","""""") & """"
End Function
</code>