God eftermiddag. Hej - om det är Windows register du refererar till så är det en fysisk fil och ligger i c:\windows som en hidden fil med namnet user.dat eller system.dat, du skulle kunna läsa ut dessa genom att öppna filen binärt och sedan söka dig fram till målet. Det finns en till lösning: Tack för hjälpen. Att öppna USER.DAT binärt och söka mig fram tror jag mig inte klara av, utan jag använde mig av regedit (i tyst läge) som fungerar bra. Inet svar utan en följdfråga. Exakt. Att få tag på härligheten är inte helt lätt, men när du väl fått vantarna på det kan du återuppliva dina gamla demo'n från C64-tiden....VB for DOS och API
Jag skulle vilja använda mig av Windows API i ett VBDOS-program. Känner någon till om detta är möjligt, eller kanske ett annat sätt att komma åt registernycklar i VBDOS.
/SamirSv: VB for DOS och API
/PelleSv: VB for DOS och API
Regedit.exe(det man använder i windows) kan man också använda i dosmiljö. Man måste skicka ett argument när man startar det för vilka nycklar man vill ändra osv. Tyvär så kan jag inte dessa argument. :(
Är det bara ett par få nycklar du ska ändra så kanske det är enklare än att söka i den så som Pelle beskriver.
/CythSv: VB for DOS och API
Jag kör SHELL ("regedit /s c:\temp\del.reg")
DEL.REG innehåller:
Windows Registry Editor Version 5.00
[-HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\"program"]
Detta gör att "program"-nyckeln tas bort.Sv: VB for DOS och API
VB för DOS.
Tänker jag fel eller menar ni VB för operativet dos??Sv: VB for DOS och API
Jag håller på att skriva några små program som skall köras i logon-script och jag har inte VB's runtime DLL'er på alla PC i företaget.
Denna gången vill jag bara rensa lite i registret samt få lite PC-info sparad i en databas centralt.
VBDOS fungerar då alldeles utmärkt. Inget gränssnitt så det är bara att börja koda!
/SamirSv: VB for DOS och API