Hur får jag veta vilket email program som är standard på en dator ? Gissningsvis så är det aldrig satt något default emailprogram på denna dator och ändrar frågan lite. Har löst problemet SKulle vara kul att veta hur man ställer in, just ni så säger IE att jag inte har någon klientprogram i burken :( Normalt går man in i IE under Verktyg/Tools och väljer Internet-alternativ och där fliken program och då kan man ange vilket mailprogram man ska använda. Vilket email program ?
Om jag använder nedanstående rad försöker programmet alltid välja Outlook Express
ShellExecute Me.hWnd, "Open", s, vbNullString, vbNullString, vbNormalFocus
Men mitt standardprogram är Lotus Notes
Hur kan man ta reda på det från ett VB program ?Sv: Vilket email program ?
Hur hittar jag i registret vilket program som är default satt emailprogram för datorn?
Om det är rätt satt där så fungerar troligen ShellExecute som tänkt.
(På aktuell dator är funktionen spärrad att på vanligt vis ändra default emailprogram)Sv: Vilket email program ?
Hittade nyckel till registret
HKEY_LOCAL_MACHINE Software\Clients\Mail
Läser den via ett att tipps & trix här på pellesoft
Då kan jag se vilket mailprogram som används.Sv: Vilket email program ?
Kör Thunderbird MailSv: Vilket email program ?
Men ibland finns det besvärliga systemgubbar som låser eller tar bort sådana möjligheter och då måste man gå in och "hacka" i registret vilket är betydligt besvärligare. Finns även vissa nissar som spärrar regedit men det går enkelt att låsa upp.
Allt detta "spärrande" är bara ett resultat av ett dåligt os som går att hacka av både vanligt folk och elaka virusprogram. ( i och försig är ju virusprogrammen skrivna av människor, inte vanligt folk utan av ovanliga typen men mycket sjuka drag som njuter av att jävlas med andra snälla datoranvändare )