Jag har 6 tabeller i en accessdatabas Lite tipps. Om man har ett interface med många dynamiska listor, tycker jag att det fungerar bra med arrayer. All data hämtas när formuläret laddas och formuläret blir snabbare att jobba med. Givetvis får man ju synka mot databasen vid behov.VB och access
Artiklar (ett 20tal artiklar)
Artikelnr, Artikelnamn, Konto
Kunder (ca 1000)
Kundnr, Namn
Chaufför (ca 25 st)
Chauffnr, ChauffNamn Åkarnr
Åkare (8 st)
Åkarnr, Namn
Faktura (ca 10 000/år
Faktnr, Faktdatum, Kundnr, Belopp,mfl
Fakturarader (uppemåt 40 000/år)
Faktnr, Radnr, Konto, Chauffnr, Åkarnr mfl
Vid laddning av formuläret måste det göras en koll i databasen för att hämta senaste faktnr.
Man ska kunna skriva in antingen kundnr eller söka på kundnamn genom att ange de första bokstäverna i namnet.
När man sedan registrerar fakturaraden ska man bara välja chaufförnr och chaffnamn, åkarnr ska fyllas i automatiskt, man anger artikelnr så ska artikelnamn och rätt konto komma upp automatiskt. Jag ska även kunna lägga till ytterligare fakturarader.
Därefter ska allt detta skrivas ner i databasen.
Vilken typ av connection bör jag ha med tanke på prestanda? ska jag läsa in till arrayer? Tacksam för alla tips och ideer för att slippa ev fallgroparSv: VB och access
Connection, vanlig med DSN, se kurser & artiklar här på pellesoft.
Arrayer, nja, helst inte men beror givetvis på uplägget.
Antal användare påverkar din lösning då du använder Access men bör, trots vad många påpekar, fungera bra. Placerar du databasen på en server kommer hela datamängden skyfflas till klienten där sökningen görs men fungerar rätt bra om det är lagom mängder.
Mycket viktigt är att du bygger din databas relativt väl normaliserad.
Om du bygger upp systemet på ett bra sätt så kan du vid behov (om det växer) flytta över till SQL Server utan större problem. Använd därför ADO och om du har planer på att flytta över så ska du bara använda standard SQL med kommandon som fungerar mot både Access och SQL server. Har egen erfarenhet av detta och det fungerar kanon.
Använd därför SQL både för läsning och skrivning mot databasen. Glöm inte att ta hand om felhantering från databasen såsom postlåsning mm.
Men ge inte upp Access för tidigt, då den fungerar förvånansvärt bra med ett mindre antal användare och måttliga mängder data.
(nu när jag börjat kommer säkert massor av andra tipps)
Återkom gärna om hur det går.Sv: VB och access
Lycka till!
// Johannes