Någon som vet hur man framkallar ett vänsterklick med musen genom kod...??? kan du inte klicka med tangentbordet? sendkeys? appactivate? Jag måste få fråga var i hela friden kör du som tar flera dagar? Du kan använda en timer tillsammans med en trayikon som uppdateras på intervall för att visa att något händer, exempelvis med något så enkelt som en tooltip. Ex tid: "1 dag, 15 tim, 27 min, 12 sek" som sagt, lite api samt sendkeys... ;) Det finns ett litet program som heter AutoIt, som kan ligga och vänta på en dialogruta för att sedan klicka på den när den dyker upp. Kanske något? om det är rätt knapp som är förvald så är det nog faktiskt lättast att lägga en bok på enterknappen...Framkalla vänsterklick med musen ...
Det skall inte vara i form av en händelse eftersom jag inte har något formulär...
Problemet jag har är att det kommer upp en dialogruta i ett visst program med jämna mellanrum. Denna processen som jag kör tar ett par dagar och jag önskar därför att denna lilla snurra klickar en gång var tioende sekund eller dyligt och på så sätt får snurran att fortlöpa av sig själv. Annars måste man sitta o passa och natten blir speciellt väldigt ineffektiv....
Väldigt tacksam för svar...
Mvh HenkeSv: Framkalla vänsterklick med musen ...
Sv: Framkalla vänsterklick med musen ...
Sv: Framkalla vänsterklick med musen ...
Det som körs är en recovery på en 200 gb hårddisk där filsystemet har kraschat ihop..
Eftersom det i normala fall tar ca 1-2 timmar så tar det en hel del tid att köra detta när det är fel på en hel del sektorer och när det varje gång är fel så kommer frågan ifall man skall ignorera felet eller avbryta. Det finns även en knapp som säger "igonera alla" men den verkar inte fungera på det sättet som vi alla hoppas på....Sv: Framkalla vänsterklick med musen ...
Använd api't:
<code>
Declare Function FindWindow Lib "user32" Alias "FindWindowA" (ByVal lpClassName As String, ByVal lpWindowName As String) As Long
'samt
Declare Function SetActiveWindow Lib "user32.dll" (ByVal hwnd As Long) As Long
</code>
för att kolla om det farlia fönstret om korrikering kommit upp eller inte. Kör det i en timer. Anrop:
<code>
dim hwnd as long
hwnd = FindWindow(vbNullString,"TITELN_PÅ_DET_LÄSKIGA_FÖNSTRET_TILL_DEN_BUGGIGA_PROGRAMVARAN")
if hwnd <> 0 then
setactivewindow hwnd
doevents
doevents
doevents
doevents
doevents
doevents
sendkeys "DU_FÅR_KOLLA_I_HJÄLPEN_FÖR_VB_VAD_DET_SKA_STÅ_HÄR_GISSNINGSVIS_BARA_EN_BOKSTAV_FÖR_DEN_UNDERSTRECKADE_BOKSTAVEN"
end if
</code>
timern kan du köra t.ex. var 10:e sekund eller något...
Hoppas det fungerar... :)Sv: Framkalla vänsterklick med musen ...
/mickeSv: Framkalla vänsterklick med musen ...
det brukar göra susen ;-)
//Roger