Har valt att börja lära mig VB 6. Det var en vän som rek. det. Men är jag rätt ute? Hej Ola, Jag började med att lära mig VB. Idag om jag hade fått välja vilket mitt första programmeringsspråk skulle ha varit så hade jag valt C++. Frågan är... Risken att man tröttnar för att man inte förstår nå't är högre då... Men å andra sidan lär man sig en massa om t.ex. winapi, minnet, begränsningar i olika system etc. då allt inte är inkapslar så dant... Ett val man får göra där helt enkelt... Tack för alla svar! Jag var i bokhandeln idag och skulle köpa en ny bok om VB 6. Men ack vad jag bedrog mig. Det stod .net på var enda en. Så det är bara att "gilla läget" som jag ser det. Någon som vet var jag hittar detta program nästan gratis? jag började med vb6 när jag, i en dator tidning, fick en version av vb 6 som funkade lika bra osm den vanliga förutom att det inte gick att göra exe filer av projekten. Detta är en perfekt start iaf för nybörjare. Även om man är sugen på att se sina program så vet man aldirg om man kommer fortsätta och då är det onödigt att slänga ut massa pengar. Jag fortsatte ochköpte en student versioen. Perfekt för mig. "Men, är det så stor skillnad på V6 och .net att jag inte har nytta av mina kunskaper från V6 om jag efter ett år byter till .net?"VB 6 eller .net
mvh OlaSv: VB 6 eller .net
Frågan är berättigad eftersom VB6 är en utgående produkt men kommer säkerligen var aktiv ett 10-tal år till i alla fall. Om du inte hållt på med något programspråk alls är vb ett bra sätt att börja på. Men skall du använda dina kunskaper för framtida bruk att skriva applikationer, system och liknande så skulle jag däremot rekommendera dig att börja med .net istället.
Lycka till med programmeringen,Sv: VB 6 eller .net
Visst längre inlärningskurva, tar längre tid innan man kan åstadkomma något riktigt användbart men den grundläggande förståelsen hade varit mycket bättre än om jag hade börjat med VB.Sv: VB 6 eller .net
Sv: VB 6 eller .net
Men, är det så stor skillnad på V6 och .net att jag inte har nytta av mina kunskaper från V6 om jag efter ett år byter till .net?
mvhSv: VB 6 eller .net
mvhSv: VB 6 eller .net
Men som sagt så var detta vb6, vet inte om det finns versioner va .net som är billigare för att dom saknar några (iof vikitiga) funktioner.
Dessa versioner borde iså fall kunna köpas i vanlig en dator butik, tror jag.
Edit: såg nu att du var över 18 år =) så ungdoms versionen är ute ur leken. Sv: VB 6 eller .net
Nej, visst har du nytta av VB6-kunskaperna när du börjar koda VB.Net. Sen är det så här att du kan i princip koda VB6-kod i .Net men med risk för att låta .Net-präktig så blir du inte riktig -Net-kodare förrän du lär dig .Net-ramverket och utnyttjar alla nya features i VB-Net t ex inheritance. Det är stor skillnad på att vara fullfjädrad VB6-programmerare och fullfjädrad VB-Net-programmerare...
"Jag var i bokhandeln idag och skulle köpa en ny bok om VB 6. Men ack vad jag bedrog mig. Det stod .net på var enda en."
Det finns extremt mycket VB6-resurser på nätet, utnyttja dessa om du inte hittar bra böcker. Alternativt köp begagnade böcker...
Du kan hitta t ex Bruce McKinneys "Hardcore Visual Basic" på Karl E. Petersons hemsida :
http://www.mvps.org/vb/hardcore/