Hej, jag hade tänkt spara data i en accessdatabas från min hemsida, det e ju inga problem. Nej, det räcker inte att ändra sökvägen... Tjena, det jag fått höra är din sista mening, via asp generera en textsida som ja läser info från. Inte komponent men däremot några ändringar i registryt skall hjälpa till för att klara av detta. Jag har gjort försök utan att lyckas. Fick även av MS support för några år sedan höra att det skulle fungera med Access 2000-databaser, men inte heller där med lyckat resultat.accessa databas på internet?
Jag tänkte sen hämta data från den till min dator hemma via VB, hur gör jag då?
Jag hämtar data idag från en databas lokalt på samma burk, räcker det me o ändra sökvägen till databasen?
/BennySv: accessa databas på internet?
Enkelt svar:
Nej, det går inte!
Lite mer komplicerat:
Självklart går det, men helt enkelt är det inte. Det sägs att det ska gå med en del komponenter på servern, men jag har aldrig hört någon som har fått det att fungera...
Ska du ändra något eller bara läsa? Om du bara ska läsa kan du ju ladda hem databasen från webservern till klienten och där öppna den. Om du ska redigera data kan du använda en webservice, eller skapa liknande funktionalitet med ASP.
/JohanSv: accessa databas på internet?
/BSv: accessa databas på internet?
Jag säger som Johan, det går inte. Med exempelvis SQL-server är det hur enkelt som helst dock.