Hur löser man normalt problemet med upplösningen (skärm och text) när man utvecklar VB-projekt? Om man t ex i utvecklingsdatorn gör stora Forms som i stort täcker hela skärmen och sedan om användardatorn har både en högre skärmupplösning och större textupplösning kommer det att bli problem. Är det mest lämpliga att utveckla i en skärmupplösning på 1024x768 pixel och en textupplösning på 96 dpi? Hoppas det är någon som vill lämna sina synpunkter om detta. Min uppfattning är att man skall utveckla i 800 * 600 än så länge. <b>De flesta bärbara datorer kör väl ? än så länge 800*600.</b> > <b>De flesta bärbara datorer kör väl ? än så länge 800*600.</b> Hur gör du för att anpassa programmet till upplösningen? Skriver du kod för alla kontroller att dom ska bli mindre eller större? Har man några hundra kontroller kan det ju bli lite jobbigt. Man bör bestämma sig för en upplösning som man sedan rekommenderar användarna att ha. En sådan komponent borde man ju kunna skriva ihop ganska enkelt faktiskt... Är ju inte så mycket mer än en picturebox som allt ligger i samt två scrollbars som ändrar var pictureboxen ska vara... :) Det stämmer nog. Själv tog jag som sagt genvägen via en färdig komponent, men det borde vara en baggis att göra en själv (i sann programmeraranda). Mycket sånt finns ju annars som standard i Java (och även i .Net?) eller i vanliga bibiliotek till C++, som QT, färdigt med layouts, och hela kitet. >(och även i .Net?) När jag gör lite mer professionella applikationer så gör jag inte fönstret i normalläge större än att 800 * 600 upplösning klarar av att ta det.Skärmupplösning vid VB-projekt
/Gunnar
Sv: Skärmupplösning vid VB-projekt
Jag gör så att jag gör programmet i denna upplösning,och sedan känner
jag av vad användaren kör och anpassar mig till det.
De flesta bärbara datorer kör väl ? än så länge 800*600.
Om du normalt arbetar i 1024*768 så får du se till att använda CenterScreen på formen
och aldrig låta den bli större än 12000 * 9000 Twips (800*600).
En sak har jag lärt mig och det är att 96 dpi skall man hålla sig till och inte ändra.
Min syn är inte som förr så de högre upplösningarna blir en pina för mig.
Tycker Sven som säkert får en massa mothugg.Sv: Skärmupplösning vid VB-projekt
Nja, 1024*768 får nog ses som standard nu, det förekommer även högre upplösning.
Annars håller jag med. Det bästa är givetvis om man kan göra en layout som inte är beroende av upplösningen, men det går ju inte alla gånger...
/JohanSv: Skärmupplösning vid VB-projekt
Nya Dell tex kör ju 1400 x 1050, och många nya skärmar, både för laptrops och stationära kommer nu i widescreenformat.
Om jag kollar på de applikationerna jag har installerade så kan jag inte hitta en enda som är beroende på skärmupplösningen. Alla kan jag förstora och förminska hur jag vill.
Hur man praktiskt gör som utveklare har jag ingen aning om, men att låsa sig till en upplösning verkar fel, i synnerhet eftersom att ingen applikation jag känner till gör det.Sv: Skärmupplösning vid VB-projekt
Vill man ha scrollbara fönster finns det komponenter som hanterar detta. Jag har själv testat VsViewPort från ComponentOne. Den fungerar bra. Den existerar dock inte som en egen produkt, utan ingår i andra paket, som t.ex. VsView Classic Edition. Kolla på www.componentone.com.
/PKSv: Skärmupplösning vid VB-projekt
Jodå, det finns ;) Ännu en anledning till vb 6 programmerare att byta miljö till t.ex. .net :)Sv: Skärmupplösning vid VB-projekt
Sedan ändrar jag storleken och anpassar alla kontroller vid maximazeläge och i de fall jag tillåter användaren att själv ändra storleken på fönstret.
Textupplösningen bör alltid ligga på default när man utvecklar, den användare som ändrar från default får också lov att vara medveten om att det kan se konstigt ut i vissa applikationer.