Hej Vore det inte enklare i så fall att vägra köra programmet om det körs från hårddisken, så det i praktiken blir oanvändbart? En kombination av App.Path och API funktionen GetDriveType borde fixa det. Ja en kombination av ovan nämnda borde ju ge ett skapligt skydd. För GetVolumeInformation, se här: http://www.mentalis.org/apilist/GetVolumeInformation.shtml. Det är ju fortfarande så att om du kopierar en skiva så kopierar du även serienumret, så det är inte till någon hjälp. jo.. skapa en skiva med fysiska fel så att man (normal användaren, återigen) inte bara kan kopiera den och serienumret rakt av kan jag fixa, men för att förhindra "svensson" från att bara lyfta över programfilen till en annan skiva och köra så skulle jag behövt den här serienummerkollen. Så frågan kvarstår... Kopieringsskydd?
finns det någon möjlighet att göra det lite besvärligt för den som vill kopiera en cd med ett program på, kan man tex få ett AutoStart.exe att känna av om skivan kopierats eller om programmet lagts ner på hårddisken?
Att hindra den riktigt duktige är förståss omöjligt men några trix borde det väl finnas!?
Svara gärna med kod + förklaringar. Tack på förhand!
/berneSv: Kopieringsskydd?
MSSv: Kopieringsskydd?
Hur använder jag GetDriveType (eller GetVolumeInformation() )? var ett tag sen jag knacka kod känner jag...Sv: Kopieringsskydd?
Sv: Kopieringsskydd?
När man bänt en cd så tilldelas denna ett serienummer (slumpas ut så vitt jag kan förstå), om man lägger till nytt material på skivan så får den ett nytt slump-nummer osv.
MEN hur kan jag få koll på serienumret!? (Antigen bestämma serienumret eller få reda på det i förväg)
Vet någon hur man kan lösa detta?Sv: Kopieringsskydd?
Det här är ju ett klassiskt problem, de flesta stora programvarutillverkare har försökt hitta på lösningar på det.
Det enda sättet som faktiskt kopieringsskyddar själva skivan (vad jag känner till) är att tillverka skivor med fysiska fel på. Kopieringsprogrammet kommer då att klaga när skivan ska kopieras, men vad kopieringsprogrammet inte vet är att de felaktiga sektorerna aldrig egentligen används.
Andra, enklare, lösningar bygger på att folk får kopiera sina skivor så mycket de vill, eftersom det ändå är så lätt. Istället skyddar man något annat, t.ex:
- Ett serienummer som står på orginalkartongen
- Ett serienummer som man får via telefon från säljarens helpdesk (eller internet)
- En elektonisk mackapär (s.k. dongle) som man sätter i serie-, parallell- eller
USB-port. Programmet börjar med att kolla att mackapären svarar innan
programmet startar.Sv: Kopieringsskydd?
Hur kan jag styra serienumret vid bränning??
(visst, kan jag styra numret så kan ju andra som vill kopiera programmet det oxå, men grejen är att mina kunder kan inte ens ta reda på serienumret...)