Hallå hallå. Är ute efter något kodbibliotek eller exempel på hur man kan programmera för en fjärrkontroll, t.ex. en sådan följer med ett tv-kort, skulle behöva modifiera litegranna. Tänkte försöka ge mig på ett försök att göra min egna fjärrstyrning av datorn. Exempelvis för uppspelning av, tja, uppspelning av film. Alla fjärrkontroller som följer någon form av standard är inte enligt det formatet utan är helt annorlunda gjorda. T.ex. så skickas det många bitar data, sedan lite annat och dessutom en bit som växlar varje gång man släpper knappen, används för att mottagaren ska veta om man klickar flera gånger eller om man håller inne knappen. Hallå. Löste det. Lödde ihop en egen IR mottagare och använder nu winlirc som server + ett egenhändigt tillverkat program som styr det jag vill kunna göra. Fungerar jättebra!Fjärrkontroll...
Har sett ett exempel någonstans någon gång men kommer inte ihåg var!!! :(
Om någon har några idéer, tankar eller... vad som helst så, hör av er!
Jo just det ja, har en irsensor till ett tv-kort som kopplas till en 3,5 phono utgång på tv-kortet. Och en medföljande fjärrkontroll som jag tänkte mig leka med? Hur kan jag använda dessa? Någon som vet om det går att kapa sladden och koppla in den på en com-port istället och kanske använda sig av MSComm för kommunikationen? Jag har inte så stor koll på vilka signaler som skickas och om de går att upptäcka med MSComm. Hur fungerar en Ir-sensor? När jag trycker på en knapp på fjärren så vad gör sensorn, vad/hur skickar den info?
Tack på förhand.
/ihmaSv: Fjärrkontroll...
Så, nej, du får använda t.ex. parallellporten till det och sedan skriva något eget som liiger och loopar i realtid skulle jag tro. Eller att du skaffar hårdvara som kan göra det åt dig.Sv: Fjärrkontroll...
Tack för svar!