Skall börja skriva ett tidtagningsprogram i VB men vill Nej ett så enkelt program så undvik alla MS trolleri , gör en enkel SNABB databas Mitt förslag >ADO hör till framtiden DAO är historia. <b>Kvalificerat bull. Fullständigt onödigt att börja med ADO om du skall köraVb program
helst inte skriva mot SQL Server (Licensregler mm), vad finns för BRA alternativ.
Programmet skall vara lätt att flytta/Installera
-Textfil
-Access (Måste Man ha Access ?)Sv: Vb program
se mitt uppskick Programarkivet:551 Programarkivet:Enkel AdressBok Enkel DataBas , om du nu inte tar det exakt så är rådet krångla för helv...
inte till det och för helv... börja inte med ADO, analysera hur väl skall sökfunktionen vara/funka !
ADO är bl det sämsta skit MS har producerat, långsamt krångligt, dom bygger på
att folk får datorer med högre processorspeed så att dom inte skall märka hur djä..
dåligt det är.Det är helsjukt när jag ser "nissarna" med sina Connection strings.
Om du vill hålla dig till Access så är det DAO 3.6 som gäller, det får dom beröm för !Sv: Vb program
Om det inte är alltför tidskriitiskt så kan du använda en databas typ Access via ADO.
ADO hör till framtiden DAO är historia.
Den som bygger databasen eller gör administration via progrmavaran Access behöver givetvis licens, övriga inte. Finns även en snikversion ac SQL server som är gratis. Om du använder ADO på rätt sätt kan du enkelt börja med Access och sedan vid behov migrera till SQL server snikversion eller fullversionen (men då behövs licens).
Om det blir riktigt tidskritiskt får du buffra poster i internminne alternativt i snabba sekvensfiler för att när det finns tid skriva in dem i databasen.Sv: Vb program
Kvalificerat bull. Fullständigt onödigt att börja med ADO om du skall köra
mot Access långsamt krångligt. DAO 3.6 finns och kommer att finnas 10 år till
Med Jet 4.0 är DAO 3.6 den optimala motorn mot Access.Alla dll:er finns och kan
inte försvinna bara för att man lanserar ADO. Tro mig ! gå inte på alla MS stötar.
"DAO är historia" MS bull för att dom skall kunna prångla ut mer "skit" som egentligen
är sämre än sina föregångare.Sv: Vb program
mot Access långsamt krångligt. DAO 3.6 finns och kommer att finnas 10 år till</b>
Det kan hända, MEN finns det den minsta chans/risk att du kommer byta databas (t.ex. till SQL Server) i framtiden är det en stor fördel att ha använt ADO från början. Om du inte har använt allt för konstig SQL går detta på 5 minuter, bara att byta kopplingssträng, jag har själv gjort detta med framgång.
/Johan