Hej, jag har en funktion som skriver en html-fil med en loggning. Oki intressant hjärngymnastik. Ja precis:) Det går men blir långsamt, förslag: Jag har kommit på att jag ska göra det hela databas-baserat. Annars har jag tidigare knopat ihop en liten funktion som tar hand om detta, kanske inte på så bra och snyggt sätt men det fungerarjag vill infoga text mitt i en fil.
Denna funktion skriver idag längst ner i filen men det blir inte så optimalt att läsa då den senaste hamnar längst ner.
Jag undrar hur jag ska fylla på först i filen?
Nu ska jag egentligen fylla på EFTER html-taggarna i filen så det skulle bli på rad 30 säger vi som min logg ska börja skrivas men varje ny post ska skrivas in ovanför föregående.
Filen ser alltid lika ut ovanför loggtexterna, dvs alltid samma antal rader.
/BennySv: jag vill infoga text mitt i en fil.
Du vill att det skall fyllas på , på rad 31 och det senaste skall alltid hamna där.
resten skall ligga på 32 osv ?Sv: jag vill infoga text mitt i en fil.
31 ska det senaste va på o 32 näst senaste 33 tredje senaste osv.
Detta för att loggfilen blir ganska lång och för att slippa vänta på senaste loggtexten ska laddas in o sen ska ja scrolla ner.
/BSv: jag vill infoga text mitt i en fil.
Öppna filen, läs 30 rader -> skriv i .tmp fil
lägg till ny rad -> .tmp fil
läs resten av filen ->.tmp fil
stäng .tmp, radera loggen och flytta .tmp filen till rätta stället (dvs ersätt gamla loggen med den uppdaterade).
Hela filen skrivs alltså om varje gång du lägger till en rad. LÅÅÅNGSAMT om loggen blir mer än några MB.
Det blir mycket snabbare om du skriver till loggfilen som vanligt, men gör en liten applikation som läser den bakifrån när någon vill läsa den. Borde vara sprättlätt och inte ge några som helst prestandaproblem (t.ex. kan ju sidan genereras dynamiskt med .asp - det finns säkert folk som kan ge dig kodexempel någonstans i det här forumet).
/MickeSv: jag vill infoga text mitt i en fil.
Jag har ju redan en logg i en accessdatabas och hemsidan ligger på min egna webbserver så jag kan göra en asp-sida som hämtar från databasen, då slipper jag detta dilemma:)
Det kommer oxå en interaktiv sida så jag kan ändra mina värden på distans.
Här e sidan idag, fungerande men inte tillfredställande funktioner.
Loggen finns i februari under 04.
sista posten är senaste posten och formateringen i början är gammal och ful :)
http://tempsens.dyndns.org
/BSv: jag vill infoga text mitt i en fil.
<[Lägg in text på valfri plats i en text]>