Hej! Har själv haft problem med detta! Prova: Får det inte att funka :( Du måste deklarera API anrop. Deklarationen kan du placera överst i formulär class modulen eller i en separat modul.Göra en text till en länk
Jag skulle vilja göra om en text i en textruta till en länk ut på internet när man klickar på en knapp. Hur gör jag det?
//FredrikSv: Göra en text till en länk
Du får på egen hand sätta textfärgen till blå och sätta understrykning på textboxen.
Under Click eventet skriver du:
<code>ShellExecute Me.HWnd, "open", Text1.Text, vbNullString, vbNullString, 1</code>
och bytar ut Text1.Text mot din egen textbox
Tyvärr har jag inte hittat något sätt att få mousepointern till att se ut som om du befinner dig på en länk...Sv: Göra en text till en länk
Label1.MousePointer = MousePointerConstants.vbCustom
Label1.MouseIcon = LoadPicture("D:\H_point.cur")
Försök hitta en icon som liknar "handen" som dyker upp i InternetExplorer, "H_point.cur" finns i ...Program\Microsoft Visual Studio\Common\Graphics\Cursors" och är inte helt olik...
/MickeSv: Göra en text till en länk
Är det inte något mer som behövs för att koden ska funka?
Eller någon som kan förklara den lite bättre.
//FredrikSv: Göra en text till en länk
Exempel:
<code>
'Form: Form1
' * Lägg till en label i formuläret och klistra in följande kod:
Option Explicit
Private Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" Alias "ShellExecuteA" (ByVal hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, ByVal lpFile As String, ByVal lpParameters As String, ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd As Long) As Long
Private Sub Form_Load()
Label1.Caption = "Pellesoft"
Label1.ToolTipText = "http://www.pellesoft.se"
Label1.ForeColor = vbBlue
End Sub
Private Sub Label1_Click()
ShellExecute Me.hwnd, vbNullString, Label1.ToolTipText, vbNullString, vbNullString, vbNormalFocus
End Sub
</code>