Hej! Du sätter Formens KeyPreview till True Sätt Default egenskapen på Gissa-Knappen till true. Så fungerar det som du vill. "Tänkte inte på de" Jag fick inte det till att fungera. Hittade inte Default egenskapen. Jag jobbar i Visual studio Net 7 (så heter det väl), om det gör någon skillnad. Ja, koden lär inte funka om du använder Visual Studio.NET/7 eftersom då är det inte Visual Basic du programmerar utan Visual Basic.NET. Aha, okej. Sorry. Visste inte att det var två olika versioner och att man skillde på koden. Tro det eller ej, men vi lyckades faktiskt lösa det själv, med lite vägledning från era förslag. Submit med enter
Jag håller på med ett projektarbete i trean på gymnasiet och försöker skapa ett utbildningsprogram för lite yngre elever.
Programmet har en textbox och en gissa-knapp. När man skrivit in något i textboxen och trycker gissa så ska det bl.a. kotrollera detta mot det rätta svaret.
Det jag har problem med är att jag skulle vilja att när man står i textfältet och har skrivit in svaret så ska det gå att trycka enter så att man kommer vidare till nästa fråga. På något sätt ska alltså Gissa knappen "tryckas på" när man trycker på enter.
Detta för att slippa ta händerna från tangentbordet och behöva klicka på knappen.
Någon som har förslag på hur jag kan lösa detta? Sv: Submit med enter
Sedan i Formens KeyPress
<code>
Private Sub Form_KeyPress(KeyAscii As Integer)
'Formens KeyPreview skall vara True
'Förutsätter att du döpt knappen till cmdGissa
If KeyAscii = 13 Then Call cmdGissa_Click
End Sub
</code>Sv: Submit med enter
Sv: Submit med enter
Andreas lösning gäller,min funkar men behövs inte här.Sv: Submit med enter
Inte heller funktionen fick jag till att fungera. Den gnällde om nått " ....'e' not declared...."
Men ska det räcka att sätta den Default egenskapen till true eller?Sv: Submit med enter
Att sätta default-egenskapen till true betyder att knappen är markerad från början. Om du tryckt på en annan knapp eller använt tab, är en annan knapp markerad och då trycks den knappen ner när enter används.
/ACSv: Submit med enter
Men hur hittar jag den här default = true då? Det blir kanske problem då eftersom vi har satt focus på textboxen, så att markören kommer dit där från början så att man kan skriva direkt. Kan man då ändå ha gissa-knappen markerad?Sv: Submit med enter
Tack så mycket till alla som tog sig tid att hjälpa oss :)