Hej på er alla! Vilket operativsystem? Om det är WinXP (kanske inte så troligt om det är en server) kan du kolla på kommandoradsprogrammet shutdown, det kan starta om datorn. Sedan kan du schemalägga programmet så att det görs varje natt t.ex. Hej Knut Jag tycker att du borde ta en koll på varför databasen blir så slö efter bara en dags användning. Med MS vet man aldrig hur det är (många ggr), frågan är om det lönar sig att sitta och snurra runt för att komma INGENVART och då han spenderat åtskilliga timmar. Hur kul är det att förklara till sin chef.Hur starta om en utloggad dator vid klockslag?
Jag vill kunna starta om en dator som står utloggad varje natt. På datorn körs en Oracle-bas som blir tungkörd efter ett tag och lösningen är att starta om den då och då. Nackdelen med det är att jag då gör det på kontorstid, då den hela tiden anropas...
Lösningen skulle då vara att automatiskt starta om den varje natt. Hur kan jag göra detta?
Tacksam för ledtrådar.
/KnutSv: Hur starta om en utloggad dator vid klockslag?
/JohanSv: Hur starta om en utloggad dator vid klockslag?
Jag försöker sluta röka och är väldigt rastlös, tyckte ditt problem var intressant och
satte ihop en liten applikation lite snabbt som körs som en service.
Allt för att hålla rastlösheten borta :-)))
Kolla Filaren efter "Service för att reboota ditt system på givet klockslag"
Hoppas detta är ungefär vad du tänkte dig.
Det är skrivet i VB 6.0 med hjälp utav Microsoft Service kontrollen NTSVC.ocxSv: Hur starta om en utloggad dator vid klockslag?
Hålla på och starta om datorn löser ju bara symptomen och inte problemet.
Har du kollat så du inte fyller temp-space och annat, det kan ju vara så att du kanske behöver göra nåt i databasen istället. Det brukar man kunna göra "on-the-fly" så slipper du starta om och dona.
/EggetSv: Hur starta om en utloggad dator vid klockslag?
Ehhh, typ, jag som har högskoleutb. ett antal års erfarenhet, har spenderat ett jox antal timmar för felsökning, och har inte den blekaste varför dbn är som den, kewl va ehh hehe.
Jag förstår att många letar vägar runt problemet än löser problemet. Det är liksom inte kostnadseffektivt som det heter på fikonspråk. Ctrl-Alt-Del är världens bästa program enligt mig ;o)