Hej! Har du installerat senaste Service Pack för VB? Nu spånar jag fritt ur minnet,misstänker att du har fel på en MS Common Control Är inte servicepack 5 den senaste? Det är i alla fall den jag har. Det finns en SP 6 också men det är en servcicepack för sourcesafe. Jag tror att alla filer som behövs följer med installationen. Datorn gör vad du säger till den inte det du vill at den skall göra. Du har antagligen sagt till den att sluka för mycket minne. >Är inte servicepack 5 den senaste? <b>>Är inte servicepack 5 den senaste? Hur som helst SÅ ! har jag MS Common Control SP 6 !Enkel VB-applikation fungerar inte i Windows 98
Jag har ett jobbigt problem, och är har Jag har gjort en enkel VB-applikation i form av en kalender. Det är ett skolprojekt och jag har skrivit kalendern till ett företag.
Programet är färdigt och jag har skapat en setup-fil med hjälp av Package and Deployment-wizard.
Allting fungerar ocskå perfekt på alla företagets datorer som har XP som operativsystem. Programet kan installeras och köras utan problem. Problemet är att tre av deras datorer kör med Windows 98, och när kalendern ska köras där så dyker felmeddelandet "Out of memory" upp.
Jag förstår inte varför, det är inte en särkilt stor appilkation. Jag her ett antal små databser kopplade till kalendern men alla är ligger rätt på företagets server och alla kopplingar är rätt, det fungerar ju som sagt på XP-datorerna. Jag skulle vara väldigt, väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med det här. Det är lite bråttom då allt helst ska fungera idag!
(det här inlägget kanske skulle skrivas i nybörjar-avdelningen, sorry i så fall)
Tack på förhand!
/LennieSv: Enkel VB-applikation fungerar inte i Windows 98
Kan var så att den plockar system filer från XP. Testa att skapa installatinen från en dator med Windows 98 på.Sv: Enkel VB-applikation fungerar inte i Windows 98
Du skall kontrollera att du har VB servicePack SP 6.
Använder du MS Common Control ?Sv: Enkel VB-applikation fungerar inte i Windows 98
Vad är MS Common Control? Om det är en komponent, så använder jag den inte.
Hur som helst så har jag fått det att fungera genom att så att säga dela upp mitt program i fler delar. Det är ju en kalender där man kan välja år (bara fyra år finns med) och skriva in meddelande på varje datum. Så nu har jag delat upp det och gjort en exe-fil för varje år. Då kan man öppna dem även i Win 98 (men det tar lite tid).
Jag fattar inte riktigt varför det är så här. Så minnesslukande kan väl inte en kalender vara?
/LennieSv: Enkel VB-applikation fungerar inte i Windows 98
Du kan ju låta oss granska din kod så kan vi kan hitta vad felet är.Sv: Enkel VB-applikation fungerar inte i Windows 98
Nej, SP6 är den senaste.
/MickeSv: Enkel VB-applikation fungerar inte i Windows 98
Nej, SP6 är den senaste.</b>
Är du helt säker? Jag hittar ingen info eller nedladdning av SP6 hos MS...
/JohanSv: Enkel VB-applikation fungerar inte i Windows 98