jag vill kunna skicka text över nätvärk och dom kurser här på pellesoft funkar inte för mej antagligen för att jag är värdelös. Ett svar som inte lämnar så mycket att tänka ut själv skulle vara till stor hjälp du får börja med att göra två program, ex. ett server program och ett klient.. winsock kontrollen i båda programmen såklart. det ena programmet får "lyssna" (servern) det andra får försöka ansluta. Hej det är något problem med raden Testa med: det är klart det inte funkar hos dej.. där ska du skriva i ip numret på den dator i nätverket du vill ansluta till.. men som sagt, medans du programmerar och provar dej fram så skriv in 127.0.0.1 eller localhost, så ansluter du till din egen datorwinsock
Sv: winsock
i Form_Load hos servern skriver du:
winsock1.localport = 1940 'Du kan välja ett nummer själv
winsock1.listen
hos klienten gör du t.ex. en knapp o koden bör se ut ungefär:
winsock1.remotehost 169.254.0.1 '( här måste du ju såklart skriva serverns IP-nummer)
winsock1.remoteport 1940
winsock1.connect
Nu har du iaf skapat en anslutning.. nu kan du skicka text här mellan. Skriv bara hos antingen klienten eller servern:
winsock1.senddata ("hejsan")
och sedan får du skriva hos den som tar emot datan skriva:
Private Sub Winsock1_DataArrival(ByVal bytesTotal As Long)
Dim sText as String
winsock1.getdata sText
msgbox sText
End Sub
nu har du skickat text mellan två program.. Nå mycke mer invecklat är svårt att ta bara så här, men om du skulle behöva hjälp så kontakta mej så kanske jag kan göra ett exempel eller om du har frågor.. jag har ett ganska bra humm om hur winsock komponenten funkar iaf!
Lycka till
//PatrikSv: winsock
Ja lade ut ett exemplel i Filarean som du kan testa.
Kommunikation Chat/News
mvh
SvenSv: winsock
winsock1.remotehost 169.254.0.1 och jag har testat med
winsock1.remotehost "169.254.0.1" men det funkar inte heller Sv: winsock
winsock1.remotehost = "169.254.0.1" '( här måste du ju såklart skriva serverns IP-nummer)
winsock1.remoteport = 1940
Om du vill testa på din egen burk kan du skriva:
winsock1.remotehost = "127.0.0.1"
winsock1.remoteport = 1940Sv: winsock