Jag har precis börjat lära mig Visual Studio.net och kommer säkert att ställa många frågor framöver. <code> Detta är Visual Basic forumet, du använder .NET och borde därför ha skrivit i Visual Basic .NET forumet.Skapa Font-objekt
Jag har en Form med en knapp och en textruta där knappen ändrar texten till Fet, så ska jag lägga till två knappar så att texten blir Kursiv och slutligen Normal. Hur skapar jag ett Font-objekt så att det fungerar? /ArneSv: Skapa Font-objekt
'**
'* Uppdaterar checkboxar när man navigerar/markerar
'**
Private Sub RichTextBox1_SelectionChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles RichTextBox1.SelectionChanged
With RichTextBox1.SelectionFont
chkBold.CheckState = .Bold And CheckState.Checked
chkItalic.CheckState = .Italic And CheckState.Checked
chkUnderline.CheckState = .Underline And CheckState.Checked
End With
End Sub
'**
'* Skapar en font från en annan och inverterar de Style man anger som argument
'**
Function ToggleFont(ByVal Font As Font, ByVal Style As FontStyle) As Font
If Font Is Nothing Then
ToggleFont = New Font(FontFamily.GenericSansSerif, 8, Me.Font.Style Xor Style)
Else
ToggleFont = New Font(Font, Font.Style Xor Style)
End If
End Function
'**
'* Ändrar markerad text till Fet
'**
Private Sub chkBold_CheckedChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles chkBold.CheckedChanged
RichTextBox1.Focus()
RichTextBox1.SelectionFont = ToggleFont(RichTextBox1.SelectionFont, FontStyle.Bold)
End Sub
'**
'* Ändrar markerad text till Kursiv
'**
Private Sub chkItalic_CheckedChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles chkItalic.CheckedChanged
RichTextBox1.Focus()
RichTextBox1.SelectionFont = ToggleFont(RichTextBox1.SelectionFont, FontStyle.Italic)
End Sub
'**
'* Ändrar markerad text till Understruken
'**
Private Sub chkUnderline_CheckedChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles chkUnderline.CheckedChanged
RichTextBox1.Focus()
RichTextBox1.SelectionFont = ToggleFont(RichTextBox1.SelectionFont, FontStyle.Underline)
End Sub
</code>Sv: Skapa Font-objekt
/Micke