Mitt projekt består av form1 och form2. Funkar bra i VB Stäng VB Ja det är ett mycket bra råd.Det händer ofta att man hämtar Formar från olika kataloger. Du har inte någon kod som körs när form2 öppnas som försöker öppna en fil som inte finns? Går projektet att kompiler? Jo projektet går att kompilera. Form1 funkar fult ut. Men form2 startas med en Om det går att kompilera är det inte filerna som ligger fel, då är det något i din kod. Ja precis, man kan ju göra va man vill me forumlären efter kompilering. Ja nu har jag hittat felet i koden, i form2. Jag brukar kolla Ett tips: Använd Ctrl+F5 istället för bara F5 när du kompilerar dina program, så hittar du sådana här fel, och var de är någonstans, direkt när du kompilerar.Hittar inte form2
men när jag kompilerar till exe-fil följer inte form2 med.
Jag får felmeddelande Runtime error '53' File not found
när form2 ska öppna. Form2 har lagts till projektet
genom Add Form, Existing.
Kan inte lista ut vad fel jag kan ha gjort.Sv: Hittar inte form2
Gå in i .VBP filen och kolla sökvägarna till dina frm-filer
Rekommendation:
Kopiera in alla frm-filer till din applikations katalog
Ändra sökvägarna i .VBP till att peka på formulären (troligtvis är bara form2 fel...)
Öppna VB igen
/mickeSv: Hittar inte form2
Använd NotePad och öppna .vbp filen som Micke skriver.
Kolla vilka uppgifter .vbp filen innehåller.
När du bygger ett projekt räcker det oftast inte att bara att spara Projekt As
du måste också spara Form1 As Form2 As och verkligen förvissa dig om att
allt ligger i samma mapp.
Du måste ha som regel ! att alltid först skapa en mapp där ditt projekt skall ligga,
sedan börja bygga i den mappen. Ordning på kontor.! :-)
Sedan mycket viktig skapa en Backup mapp som du uppdaterar med jämna
mellanrum.Du har kanske jobbat i 10 timmar så plötsligt blir du av med hela jobbet.
Skönt att kunna komma tillbaka till där du var timme 9.Sv: Hittar inte form2
/JohanSv: Hittar inte form2
Om felet uppstår vid programkörning är det troligen en hårdkodad eller felaktig sökväg som spökar:
* På vilka sätt öppnar du filer
+ Genom kod körs när Form2 laddas?
+ Genom datakontroller som ligger på Form2?
Om felet uppstår vid kompilering är det kan det bero på att sökvägen i projektfilen blivit felaktig. Öppna projektfilen i en texteditor och kontrolera sökvägen.Sv: Hittar inte form2
knapp på form1 (form2.show), och då kommer felmeddelandet. Men visst, jag
har inte haft någon koll på var jag har sparat olika delarna av projektet. Jag ska
ordna till det, och återkommer. Tack allihop så länge // Tor ErikSv: Hittar inte form2
/JohanSv: Hittar inte form2
Det måste ligga nått i koden för antingen form2 eller i knappen som startar form2.
/BSv: Hittar inte form2
noga innan jag frågar men denhär gången missade jag
ändå. Men nu är det löst. Tackar för hjälpen // Tor ErikSv: Hittar inte form2