Hejsan! Du kan kanske slumpa en ökning/sänkning med ett visst antal procent. Har du sett mitt inlägg i [Stigande/Sjunkande värde] ? Du kan hämta riktiga aktieslutkurser från tidningen Affärsvärldens hemsida...riktiga data är bättre än fejkade data :-) jo men då är det liksom inte alls lika roligt då datat är gammalt. isåfall skall det vara rykande färskt.. nämligen så att jag håller på med ett aktiespel som skolprojekt.. Du kan ju ta hem mitt uppskick Programarkivet:708 PPMFonder - Aktier där kanskeKurva likt ett aktie värde
Jag har ett litet problem som ni här på pellesoft kanske kan lösa åt mig.
Det är så att jag vill få fram en kurva av värden.
Värdet skall stiga och sjunka men får INTE understiga 0 men får bli hur högt som helst.
Värdet får inte rasa från ett jätte högt värde till ett jätte lågt utan den skall ta det i etapper och lika när den stiger så skall den ta det i etapper.
Nu undrar ni säkert vad jag skall ha detta till och det är så att jag försöker få fram en kurva som skall likna ett aktie värde. Som självmant stiger och sjunker lite hur som helst.
Någon som har lust att hjälpa mig med detta problem?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Tacksam för alla svar!
JohanSv: Kurva likt ett aktie värde
<code>
nyttvärde = gammaltvärde * 2 ^ (2 * Rnd - 1)
</code>
Detta ger ett slumtal mellan 0.5 och 2, med medel på 1Sv: Kurva likt ett aktie värde
Sv: Kurva likt ett aktie värde
Sv: Kurva likt ett aktie värde
du hittar något nyttigt du kan använda.