Språk: VB6 Om du får fel till en början så är det inte bra. Det kan vara så att en överliggande rutin har on error resume next som ignorerar fel,eller on error goto 0 vilket sätter på felhantering. Hej Pelle! Error 0 innebär : Inget felFelmeddelandestrul
Hej!
Jag har en procedur med en massa kod. När jag kör proceduren fungerar den felfritt. Allt som ska hända händer, och inget fel returneras någonstans.
Men när jag lägger in en egengjord felhanterare, så får jag fel nr. 0. Detta är ett gammalt fel som ligger kvar sedan tidigare. Men det är ju just det som jag försöker ta bort med Err.Clear.
Vad gör jag för fel?
Med Vänlig Hälsning
Per Ericsson
per@katrineholm.orgSv: Felmeddelandestrul
Att använda .clear tyder på att du faktiskt har fel i koden och det bör rättas upp innan du kan gå vidare. Så rensa bort alla felhanterare och se till vart det verkligen smäller, täpp till det felet och sedan bygger du in felhanteringen korrekt igen.
Varje funktion skall om du vill ha felhantering on error goto errHandler:
Sen i slutet på rutinen
<info>
Function/Sub någonting
on error goto ErrHandler
programkod
Exit Function/Sub
ErrHandler:
Här hanteras felet
End Function/Sub
</info>Sv: Felmeddelandestrul
Tack för svaret!
Det jag hade glömt var "Exit Sub" innan felhanteraren. Det var det som var det egentliga felet.
Ha det så bra!
PS. När man svarar på någon fråga i forumet så kan man inte använda rullningslisten vid "Fråga du besvarar".
Med Vänlig Hälsning
Per Ericsson
per@katrineholm.orgSv: Felmeddelandestrul
Ofta kollar man på
<code>
If Err.Number <> 0 Then
'Fel!!
End If
</code>
När man kört On Error Resume Next.