Hej Sätt Sub Main som startup Hej Tobbe, Tobbe, Hejkontroll av program innan start.
Jag vill kolla om datorn är uppgraderad för att köra program som är gorda för vb6 innan windows kör sitt felmeddelande, detta för att kunna köra setup filen automatiskt om man inte redan har kört senaste uppgraderingen av programmet
utan bara startar programfilen.
Någon som ligger inne med info om hur detta skall kunna funka.
Hälsningar
TobbeSv: kontroll av program innan start.
I Sub Main kolla ifall datorn har dina eventuella dependencies installerade innan du
startar upp ditt formulär.
Ifall de inte finns, hämta dem någonstans och registera dina dependecies.
Nu kan du öppna formuläret.Sv: kontroll av program innan start.
Förlåt men hur skapar eller gör man en sub main har inte använt detta förut tror jag
Kan detta funka!!!!.
Modulen:
Public Sub Main()
On Error GoTo err:
MDIForm1.Show
Exit Sub
err:
MsgBox err.Number & ": " & err.Description
'Kör installfilen
Sökväg till setup.exe
'Start om app.
Sub Main
Exit Sub
End Sub
Hälsningar
TobbeSv: kontroll av program innan start.
Public Sub Main()
' in your project use menu /project/Add Module
' Call the new module something like mdlStartUp
' in the new module add a public Sub and call it Main, like this snippet shows.
' In menu project/properties change the setting StartUp Object to 'Sub Main'
' in method Sub Main put in your code ,
' Sub Main will only run when you have set the
' project/settings/startup object top Sub Main
' and will only run if you have run time vb files of course.
MsgBox "this fires before all else"
End SubSv: kontroll av program innan start.
Your code looks ok to put in the sub main method apart from the call to sub main again, what will happen is you could end up freezing your app as it cold keep failing and calling sub main recursivley.
If your MDIform fails to open it is more to do with what your saking the MDIform to do when opening.
If you have any files that ned to be open or other stuff like that you'd better move that to the Sub Main method so you only have one place to keep control over initial start up things.
Best to think about exactley what can go wrong and plan for it.
Maybe something to think about would be to have a script that sub main calls that would install required stuff and then the script to start the exe off when completed.
cheers PaulSv: kontroll av program innan start.
Jag testar med att ändra namn på msvbvm60.dll och då går windows in och felmeddelar innan mitt program kan köra sub main().
Det bör väl gå att kolla på något sätt om det går att köra vb6 applicationer på datorn och på detta sätt kunna styra programmet.
Hälsningar
Tobbe