Hejsan! Snabbt och kanske fel men den andra datorn vet inte vad Round betyder.Kom med Vb 6. Inga felmeddelanden, får bara värdet 0 KPA vad jag än använder för ingångsvärden. Vad har du deklarerat din varibler som ? Long Double ? Division ger alltid decimaltal. Om du visar koden där beräkningen sker så fixar Vi detta. >>Snabbt och kanske fel men den andra datorn vet inte vad Round betyder.Kom med Vb 6. Ohhhh så duktig du är Onkel.... Hi, just a thought is are both PC´s set up the same ( decimal char / locale settings ) >>Ohhhh så duktig du är Onkel.... Jag har deklarerat mina variabler som variant ser jag här nu, och tar man bort Round så funkar formeln korrekt. Ja där ser man misstänkte Round direkt,deklarera Era variabler korrekt Variant är ett djä.. otyg.Problem med beräkning
Jag håller på att göra ett litet beräkningsprogram i VB 6.
Formeln ser ut såhär
<code>
svar.Caption = Round(((flode / (ventil * kold)) * (flode / (ventil * kold))) * 100, 2) & " KPA"
</code>
När jag använder pogramet på datorn där jag har skrivit programet fungerar formeln utmäkt och ger rätta värden, både när man kör direkt från VB och gör om programet till en exe fil.
Problemet uppstår sedan när jag skall köra programet på en annan dator, det fungerar att installera osv och starta. Men när jag skall beräkna fram ett värde får jag alltid värde "0".
Vad finns det för orsaker som kan få detta att uppstå?
mvh // RobinSv: Problem med beräkning
Men då borde du iofs få ett felmeddeland. !??? mmm.... !Sv: Problem med beräkning
Sv: Problem med beräkning
även om det ser ut som ett heltal.Sv: Problem med beräkning
Tycker iofs stt det ser helt korrekt ut.
Svaret är kanske rätt det blir 0 när man avrundar.mmmmmmm!!!!!! konstigtSv: Problem med beräkning
Round ligger i vb 6-runtime. Om programmet startar finns round.Sv: Problem med beräkning
Det funkar nästan aldrig att lyfta över ett VB prog till en annan dator, det bli alltid
nåt som saknas. Delphi som jag kan där skapar man ett StandAlone program.
Skall jag föra över ett enkelt 50-100 Kb .exe , så måste jag bifoga ca 4 Mb Ms shit.
Om Ni inte jobbar på amatörnivå som jag ,programmera effektivt skapa StandAlone .exe.Sv: Problem med beräkning
You might have one pc set with decimal char of a '.' (dot) and the other set as a comma ',' (comma).
(Delphi does require the/some C components that get installed when you install MS Os's, at least it did when I used it, so pure stand alone it is not.
Anyway what language you program in doesn't really matter, what matters is that you can suport it, and that it works).
Cheers PaulSv: Problem med beräkning
>>
>>Det funkar nästan aldrig att lyfta över ett VB prog till en annan dator, det bli alltid
>>nåt som saknas. Delphi som jag kan där skapar man ett StandAlone program.
Snälla... Om programmet startar så finns round eftersom att round ligger i de dll-filer som ett vb-program behöver för att inte spotta ur sig en massa felmeddelanden...Sv: Problem med beräkning
Sv: Problem med beräkning
Det absolut sämsta med VB att det tillåter så slarvig programmering.
Sen är det det där med . och , som är en plåga.Men det är inte VB :s fel.
Du kan ju alltid använda Label1.Caption = Format$(Slutsvaret,"0.00") så får du dina 2
decimaler.
Ett gott råd när du kör matematik i VB Lär dig DataTyp Long Single och Double.