Tjena! Gissar på att du ska kolla om den redan är uthyrd rätt? Tack så mycket för svaret det var inte riktigt som jag tänkte men... Hejkolla datum
Jag har ett litet problem Jag vill genom att skriva in två datum kolla dessa mot en databas. Har funderat på en if sats eller en sql sats Typ
if hyrdatum <> testhyrdatum or återdatum <> testaterdatum or testhyrdatum <> hyrdatum between aterdatum or aterdatum <> hyrdatum between återdatum then
list1.list = cykelnr
men jag är igen hejare på VB så jagfår det inte att fungera och inte om det överhuvettaget är något bra sätt att lösa problemet med.
Mvh Aaron
Sv: kolla datum
Testa att jämföra om perioden är utanför. Exempel:
Dim strSQL as String
Dim datFrom as Date
Dim datTo as Date
strSQL = "SELECT *" & vbCrLf & _
"FROM Rentals" & vbCrLf & _
"WHERE NOT (Rentals.Rented > #" & Format$(datTo, "m\/d\yyyy") & "# AND Rentals.Returned < #" & Format$(datFrom, "m\/d\yyyy") & "#)"
Om denna fråga retunerar poster. Är filmen uthyrd under angiven period.Sv: kolla datum
Jag vill få fram de cyklar som är lediga under vissa dagar som inte är bokade eller välja första cykel som stämmer med datum(hyr oc åter) och sort typ herr. Kanske jag inte har tänkt färdigt men jag tror jag vill ha det så.
MVH Stefan ljungstedt Sv: kolla datum
>Jag vill få fram de cyklar som är lediga under vissa dagar som inte är >bokade eller välja första cykel som stämmer med datum(hyr oc åter) >och sort typ herr. Kanske jag inte har tänkt färdigt men jag tror jag >vill ha det så.
det här skall lösas snyggt , kommer att skriva ett typexempel
som svarar mot din fråga.
tar det som en utmaning.
mvh
Sven