Hej, HejsanResize
Jag håller på med ett program som använder en MDIForm. I den formen har jag även några toolbars och picturebox där jag har saker som alltid ska synas och i "hålrummet" mellan dessa öppnas MDI Child-fönstrerna.
Nu vill jag att man ska kunna ändra storlek på den undre ramen, eller vad det nu kallas, alltså att man kan dra den uppåt eller neråt för att öka dess storlek. Sånt finns ju i nästan alla program med ramar.
Någon som vet hur jag ska göra för att få det att funka?
Nu är det en picturebox men det är ju lätt att ändra till vad som behövs om det inte funkar med en sådan.
Tack på förhand!!!Sv: Resize
Lägg in en picturebox till i ovankanten av den du har. Gör den så liten som möjligt och utan ram fast med full bredd. (Du får anpassa bredden i Resize eventet om användaren ändrar storlek på MDIformen.) Din ursprungliga heter Picture1 och den lilla i överkanten heter Picture2.
lägg sedan in följande kod i din MDIForm:
<code>
Private bMouseDown As Boolean
Private sY As Single
Private Sub Picture2_MouseDown(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
bMouseDown = True
sY = Y
End Sub
Private Sub Picture2_MouseMove(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
If bMouseDown Then
Picture1.Height = Picture1.Height - (Y - sY)
End If
Picture2.MousePointer = vbSizeNS
End Sub
Private Sub Picture2_MouseUp(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
bMouseDown = False
End Sub
</code>