Kan man låsa eller formatera en Currency variabel så den alltid har två decimaler? Varför vill du göra det? det är väl bättre att göra beräkningarna exakt, men bara ändra visningsläget med Format eller någon av de andra visningsalternativen? Om du skall svara på något inlägg svara pedagogiskt tack! Så här formaterar jag en valuta så att den får två decimaler för presentation m.m. Jag förutsatte att du har en hjälpfunktion och har möjlighet att använda den - tycker att det brukar ingå att den som vill ha hjälp är lite intresserad av problemställningen själv också och inte förväntar sig allt på ett silverfat... ;) Svårare än så här är det inte Ah! kanon, tack!Dim cPengar As Currency med två dec?
cPengar = 100,00
cPengar = 100,50
osv.
(Inte avrunda!)Sv: Dim cPengar As Currency med två dec?
/EmmaSv: Dim cPengar As Currency med två dec?
Hur menar du?
Visa exempel!
Label1 = Format(cPengar, "###,##")
Eller vad menar du med Format?
...................................................................................................
Jag vill Presentera en variabel som är Currency med två decimaler!
Måste man omvandla det till en stäng och formatera den?
Det blir många kontroller för att få valutan med två decimaler, därför
undrar jag om det finns någon färdig funktion i VB?
...................................................................................................Sv: Dim cPengar As Currency med två dec?
<code>
Public Function Formatera_Valuta(cValuta As Currency) As String
Formatera_Valuta = CStr(cValuta)
If InStr(cValuta, ",") = 0 Then
Formatera_Valuta = Formatera_Valuta & ",00"
Else
Formatera_Valuta = Formatera_Valuta & "0"
End If
End Function
</code>Sv: Dim cPengar As Currency med två dec?
Förutom det har jag inte tillgång till VB eller dess hjälpfunktioner där jag sitter nu - annars hade jag lätt kunnat klippa in hjälptexten åt dig, nu får du antingen be ngn annan eller leta själv... För Format finns, och fungerar... *s*
Det jag menade var att jag ser inget syfte med att ha en variabel med enbart två decimaler - bättre att använda talen som de är i beräkningarna. Du behöver enbart använda format när du ska skriva ut något av värdena på skärmen av en eller annan anledning, som en tjänst till användaren.
/EmmaSv: Dim cPengar As Currency med två dec?
<code>
Public Function Formatera_Valuta(ByVal cValuta As Currency) As String
Formatera_Valuta = Format$(cValuta, "0.00")
End Function
</code>Sv: Dim cPengar As Currency med två dec?
>Emma
Bra energi men använd den i skrivlådan http://www.pellesoft.se/development/forum/summary2.asp?lstforums=72