Jag undrar hur man gör för att få kanppar och annan bröte att följa med till sin position när man förstorar programmet, och dessutom ska dom vara kvar på rätt ställe.Med andra ord skall det flyttas när formuläret ökar i storlek.Någon som har tips om detta. Jag har prövat lite olika varianter men hittar inget som fungerar som jag vill att det skall göra. Jag brukar ha några globala variabler som beskriver skillnaden mellan cmdKnapp.Top och frmFönster.ScaleHeight t.ex. Hej Om du tittar noga så ser du att vi faktiskt använder samma sätt, fast du skriver in 100 och jag beräknar värdet.Följa med vid formresice
Sv: Följa med vid formresice
intKnappNerifrån = frmFönster.ScaleHeight - cmdKnapp.Top
vid event Resize skriver du
cmdKnapp.Top = frmFönster.ScaleHeight - intKnappNerifrån
osv.
Med denna metod kommer cmdKnapp alltid sitta lika högt upp från nederkanten på frmFönster.Sv: Följa med vid formresice
Tack för tipset. Jag kom på en lösning precis innan jag läste ditt inlägg här, men det är ju alltid bra med varianter så ditt nlägg var också välkommet. Jag löste det som så att där jag har dom andra recise grejerna lade jag även in två knappar och provade att skriva så här:
cmdAdressbok.Left = cmdAdressbok.Width - 100
cmdBrowser.Left = cmdBrowser.Width - 100
Där "- 100" styr avsåndet från höger. detta fungerade så nu är det bara resten kvar.*ler*Sv: Följa med vid formresice
Det finns fördelar med att beräkna värdet. Om du till exempel skulle vilja flytta knappen så är det bara att flytta den i formuläret.