Halloj, vet inte o ja e ute o cyklar nu men: Vad är poängen? nu har jag skrivit om detta svar tre gånger utan att kunna förklara mig..... Håller med Niklas, feltänkt från början.För du menar väl "Kalle As String" skall jag menar att om ja skulle ha en "grundvariabel" som ja sen kan dimma till ett namn JAG vill ha dynamiskt i programmet. Om det där är det enda du ska göra är det väl ingen större fara - du har väl knappast några högintensiva grejer med den databasen? Jag läser in massa olika värden från den basen titt som tätt men jag tar o testar helt enkelt.Dynamiska variabler?!
JAg har en databas med namn i, altid olika namn, jag vill nu skapa variabler dynamiskt o kalla dom för dessa namn, är det möjligt?
Finns i java: Eval=("DIM variabel") (Ungefär så)
sen skriver man eval o då tolkas det som man skrivit:
Dim variabel.
Detta vore fint o få.
/BSv: Dynamiska variabler?!
Du kommer ju fortfarande få använda namnen på samma sätt.
Skulle gissa att du har fel angreppssätt. Jag skulle typ ha valt en enkel array eller en map om det finns någon vettig att få tag i inom VB-världen.Sv: Dynamiska variabler?!
Jag får skriva VAD ja ska göra så kanske ni fattar:
Mitt elementprogram:
3 element har jag i databasen(ska kunna va 1 eller flera dynamiskt), jag hanterar databasen via dessa namn ("sovrum", "vardagsrum" "hall" etc, inte med ID i databasen då detta kan bli vad som helst.
DO
när ett element startar ska mitt program spara starttiden i en variabel
nästa element
loop
När den loopat alla element så går den tills elementen ska av, då gör den som ovan men spar stoptiden i en variabel
Man kan inte veta vilket element som startar o stoppar, det styrs ju av temperaturen.
Så därför ville ja ha en variabel med namnet så jag kan koppla vilket element som gjort vad, kan ju inte hårdkoda en variabels namn ja inte vet.
Allt funkar väldigt bra men hur ska ja få ut gångtiden på varje enskilt element?
/BSv: Dynamiska variabler?!
ändras till "Fnatte As String"
Dynamiska variabler finns inte,däremot dynamiska arrayer.
Se Redim och Redim Preserve.Sv: Dynamiska variabler?!
för mig skulle det kunna va en variabel som heter GRUNDVARIABEL.
Sen:
redim grundvariabel=sensornamn
sensornamn kan va allt möjligt
EDIT: Det jag vill är att deklarera innehållet i en variabel.
om ja har en variabel som heter sensornamn och innehållet i sensornamn är "HALL" så vill jag deklarera en variabel så den heter HALL.
vetefasen hur ja ska lösa detta, jag får väl skriva dessa värden i databasen istället. det e ju enklast men vissa förståsigpåare säger att man INTE ska accessa databasen i onödan medans vissa säger att den ju e till för det så ja vet inte....Sv: Dynamiska variabler?!
Sv: Dynamiska variabler?!
/B