du "drag and droppar" din skapade ocx till regsvr32.exe så blir den registrerad Jag kanske borde förtydliga mig lite. Hej. Filer som saknas för att köra programmet, tankas över när datorn ansluter till websidan. Tjena Jättebra verktyg för den som vill göra om vb projekt,cls,bas eller frm filer till HTML sidor. OCXer och ActiveX DLLer måste registreras i Windows registerfil 'Registry' för att alla andra program i Windows som vill använda komponenten ska veta var den finns och vilka gränssnitt den stödjer. Tack Johan,Sv: registrera ocx
Sv: registrera ocx
Av vilken anledning måste, bör,ska man registrera en ocx.
jag har ett program som gör om mina vb program till websidor.
I ett av momenten ska man lägga till dom ocx:er programmet använder
Men programmet klagade på att min ocx (dblist) inte var registrerad.
Jag hittade ett tips på nätet på hur man registrerade sina ocx:er och sedan gick det bra. Men när jag kör progammet från en dator som inte har vb installerat så får jag ett felmeddelande. Nåt om CLSID
Kolla gärna:
Http://www2.domaindlx.com/ragnarsmoke/cyklon
/MikaelSv: registrera ocx
Du får antagligen felmedelandet därför att den dator du kör programmet inte har eller inte har registrerat den OCX du behöver. Du kan använda något program som skapar en installationsfil där du kan skicka med din OCX-fil.
MVH
JonatanSv: registrera ocx
Kan man registrera ocx:er på andra datorer?
Och varför måste man registrera ocx:er?
/MikaelSv: registrera ocx
Det där med program som gör om vb till hemsidor låter intressant
var kan man hitta det eller vad heter det.?
Tja!
TobbeSv: registrera ocx
Finns att hämta på:
http://home.bip.net/ball.johan/
Leif PSv: registrera ocx
För att få en OCX som laddas ner från en websida att fungera måste även alla berörda runtimefilef följa med. Detta ordnas lättast genom att man gör en CAB-fil mha Package and Deployment Wizard som följer med VB6 (Jag har för mig att det går att göra cabbar med verktygen som följer med VB5 oxå.)
Det är en hel vetenskap att få cabbarna att innehålla rätt filer och rätt inställningar. Dessutom måste du singnera cabben med ett digitalt certifikat om de Exploreranvändare som har någon säkerhet i browsern ska kunna ladda ner kontrollen eftersom kontrollen annars kommer att klassas som osäker.
Jag tror att det är allt bök runtomkring som gör att ActiveX inte riktigt slagit igenom på nätet. Det hade varit bra om vissa funktioner i runtimebiblioteket bara hade blivit oanvändbara med osignerade OCXer. Då skulle man ha en 'sandlåda' som man kunde ta sig ur när omständigheterna kräver det.
/johan/Sv: registrera ocx
Äntligen lite klarhet. Angående frågan om programmet jag använder:
www.tegosoft.com
Tegoweb Express Wizard
/Mikael