Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

anropa vektor från annan modul (formulär)

Postades av 2004-05-03 13:43:19 - Magnus Berglund, i forum visual basic - allmänt, Tråden har 4 Kommentarer och lästs av 715 personer

Hej jag har ett problem med en vektor som jag försöker anropa. Problemet ligger i att vektorn finns i en annan modul än vad jag gör anropet från.

Jag antar att jag därmed måste ha någon form av global vektor. När jag deklarerar min vektor med public får jag dock ett "Compile error", "arrays not allowed as Public members of object modules".

Så är det någon som har en lösning hur jag kan nå min vektor (som alltså just nu felaktigt är dim-deklarerad) från en annan modul är formulär som det egentligen i mitt fall handlar om.

Mvh Magnus

Svara

Sv: anropa vektor från annan modul (formulär)

Postades av 2004-05-03 14:35:38 - Andreas Hillqvist

Normalt strävar man efter att kapsla koden. Eftersom detta gör koden lätt att underhålla och förändra.

Det du söker strider just mot detta. Att använda "globala" variabler kan nästan betraktas som en dödssynd. Istället kan du skicka med den som parametrar/argument vid anrop.

Om du bifogar lite av din kod så kan det var lättaare att ge dig mer konkreta exempel.

Svara

Postades av 2004-05-03 16:25:04 - Raderat konto

tack för inlägget.

Min vektor kallad resultat utgörs av en beräkning som ligger i en for-slinga. Varje beräkning, dvs varje varv i slingan bildar ett element i resultat-vektorn. Vektorn ligger i modulen kostnader_indata.

Varje beräkning eller element i vektorn vill jag sen visuellt presentera i en kontrollvektor (textruta) i ett formulär (kallat presenteraresultat). Kontrollvektorn/textrutan som kallas lblvinst(i) laddas dynamiskt.

Följande text ligger i formuläret presenteraresultat
'Här byggs textrutorna i kontrollvektorn samt hämtar data från vektorn resultat i formuläret kostnader_indata.

For i =0 to 5
Load lblvinst(i)
lblvinst(i).Caption = kostnader_indata.resultat(i)
lblvinst(i).Top = lblvinst(i - 1).Top + lblvinst(i - 1).Height
lblvinst(i).Visible = True
next i

Jag vill således i varje textruta i formuläret "presenteraresultat" visa det vektorelement som gäller för samma index i vektorn "resultat" i modulen kostnader_indata.

En idé skulle kanske kunna vara att spara vektorn som finns i modulen kostnader_indata som en fil. Denna fil kan kanske öppnas i formuläret presenteraresultat och därefter läsas av och visas i vektorn lblvinst.

Svara

Postades av 2004-05-03 16:25:18 - Raderat konto

tack för inlägget.

Min vektor kallad resultat utgörs av en beräkning som ligger i en for-slinga. Varje beräkning, dvs varje varv i slingan bildar ett element i resultat-vektorn. Vektorn ligger i modulen kostnader_indata.

Varje beräkning eller element i vektorn vill jag sen visuellt presentera i en kontrollvektor (textruta) i ett formulär (kallat presenteraresultat). Kontrollvektorn/textrutan som kallas lblvinst(i) laddas dynamiskt.

'Här byggs textrutorna i kontrollvektorn samt hämtar data från vektorn resultat i formuläret kostnader_indata.

For i =0 to 5
Load lblvinst(i)
next i

Jag vill således i varje textruta i formuläret "presenteraresultat" visa det vektorelement som gäller för samma index i vektorn "resultat" i modulen kostnader_indata.

En idé skulle kanske kunna vara att spara vektorn som finns i modulen kostnader_indata som en fil. Denna fil kan kanske öppnas i formuläret presenteraresultat och därefter läsas av och visas i vektorn lblvinst.

Svara

Postades av 2004-05-03 16:25:48 - Magnus Berglund

tack för inlägget.

For i =0 to 5
Load lblvinst(i)
next i

Svara

Nyligen

• 18:42 Hvor finder man håndlavede lamper
  • 18:41 Hvor finder man håndlavede lamper
  • 16:36 Allt du behöver veta om keramiskt
  • 16:14 Vem anlitar man egentligen när tak
  • 16:14 Vem anlitar man egentligen när tak
  • 16:13 Vem anlitar man egentligen när tak
  • 11:52 Noen erfaring med uttak hos Mostbe
  • 11:51 Noen erfaring med uttak hos Mostbe

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 570 699
27 958
271 741
741
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies