Hej! Hej Tack för ditt svar! Lägg till radnummer i din källkod så kan du använda den odokumenterade variabels Erl i din felhantering för att se vilken rad du fåttt fel på. Hej Hej igen! Hej Hej. Men om man installerar VB på den andra datorn får man ju med de systemfiler som följer med VB, då försvinner nog bara symtomet men man hittar inte felet. Hej!Publicera?
Jag har grymma problem! När jag har skrivit ett program så vill jag givetvis kunna packa det i en setup-fil som kan köras på andra datorer.
Jag har provat allt möljligt i Visual Basic´s medföljande Package & Deploy. Fungerar att kör på min dator men så fort jag vill installera på en annan så går det inte (installationen gör, dock ej programmet). Vad beror detta på? Alla nödvändiga filer som ska vara med är med.
MVH Robin Sv: Publicera?
Ämnet var uppe för ett tag sedan under Allmänt.
VB - Windows 2000 2001-06-07 Carl-erik Sjölin.
Läs dom inläggen och kom igen om du har fler problem.
mvh
SvenSv: Publicera?
Det hjälpte lite. Nu kommer programmet igång men jag får ett meddelande där det står Type Missmatch, jag har spårat det till att det händer något när jag försöker köra ett SQL på databasen. Det problemet finns alltså inte när jag kör på min dator...
Vad kan det bero på?
Mvh RobinSv: Publicera?
/johan/Sv: Publicera?
Det måste väl också hända när du provkör från
IDE (design run)
Type Missmatch får du av felaktig DataTyp ,tex försöker du
tilldela en sträng en DataTyp Double eller så kan det var
ett Null värde inblandat. "rema" On Error deklaration som
du har i den misstänkta Suben.
I menyn under Tools - Option - General välj "Break on Unhandled Error"
så bör du hitta raden.
mvh
Det blir inget fel när jag kör i Visual Basic. Det är när programmet kommer till en annan dator som jag får en type missmatch.
Jag har provat att köra med "Break on Unhandled Errors"
Mvh RobinSv: Publicera?
>Det blir inget fel när jag kör i Visual Basic. Det är när programmet >kommer till en annan dator som jag får en type missmatch.
Förmodligen är den andra datorn Win2000 eller ME. eller ?
Du får kolla att du bifogar Jet 4.0 i din SetUp, kolla om du
bifogar DAO 3.6 ,kolla att du har rätt Mdac_typ.exe enl
de inlägg jag redovisade till i VB-Windows2000.
Hämta Jet40sp3_comp.exe hos MS
Kan det vara bra att veta att Microsoft också har uppmärksammat det, och lagt upp en fix för P&D Wiz som körs på Win98-maskiner.
Den kan hämtas här:
http://msdn.microsoft.com/officedev/sr/sr1/win2kfix.exe
mvh
Kan du inte installera vb på någon annan dator och sedan provköra det i design run?
MVH
JonatanSv: Publicera?
Skriv bra felhanteringskod så tar det inte så jäkla lång tid att ta reda på exakt var felet uppstår.
/johan/Sv: Publicera?
Jag har för mig att jag har råkat ut för något liknande. I mitt fall hade jag använt svenska tecken i ett fältnamn i en access-databas. När jag döpte om fältet, fungerade allt normalt.
Kjell