Hejsan alla mmm! du får förklara lite bättre.Om du ger ett exempel på hur det ser ut nu Borde det inte räcka att sätta sorted till true för din listbox? Jo det borde räcka, men om man ska sortera på position 45 till 50. Hur ska man göra då? Det finns bokstäver inbakat på raderna också. Bör man köra någon sorts sorteringsalgoritm som sorterar på de positionerna? Hej Ser ingen annan utväg än att du får ha ListBoxen Sorted = False Ok nu har jag läst ditt utförligare svar. Då kom jag på att du Hej och tackar för svaret, ska prova så fort jag kan.Sortera rader i en textfil
Har ett problem. Jag har ett program som läser in en textfil till en listbox, så att man kan se så att den är ok. Det jag vill göra är att med en knapptryckning sortera denna textfil från position 4 till position 12 på varje rad. de första tre positionerna består av samma siffror t ex. 335.
Har ni några idéer på hur man ska gå till väga?
Tacksam för svar.
JesseSv: Sortera rader i en textfil
och hur du skulle vilja att det ser ut så är det enkelt att lösa.Sv: Sortera rader i en textfil
Sv: Sortera rader i en textfil
Sv: Sortera rader i en textfil
Så här kan en rad i textfilen se ut.
"30559103193660101120000003012306411443 1000 10001 000A07ALIA"
Det jag undrade var hur man kan sortera dessa rader på vissa positioner och skriva de sorterade raderna till en fil. Tänk om man ville sortera på de fyra sista tecknen eller positionerna 4 - 12, hur går man tillväga. Jag har inte många rader kod ännu utan har bara lagt in filen i en listbox och sorterat genom att välja true. Tanken är att man ska kunna välja hur man vill ha filen sorterad och det är där jag kört fast. Ska man använda en algoritm t ex. bubblesort, eller finns det något annat sätt att lösa detta på.
Tacksam för de idéer ni kan komma på.Sv: Sortera rader i en textfil
Läser in de olika sektionerna från Listboxen i en Array och sorterar dem med tex QuickSort
och sedan läser tillbaka dem i den nya ordningen.
Du kan kolla i programarkivet där har jag lagt upp QuickSort exempel under VB Matematik.Sv: Sortera rader i en textfil
kan använda en Dummy ListBox Visible är False Sorted = True
där läser du in de olika sektionerna.Skriver över till den synliga
ListBoxen som är Sorted = False. Tömmer Dummy Listbox.Clear
läser in nästa sektion osv.Sv: Sortera rader i en textfil
Tack, det funkade precis som jag ville ha det.