Jag undrar om man kan skapa i VB 6 dynamiska knappar eller radiobutton eller textfält. Jag vill skapa t.ex. tre textfält och jag har en textruta i formuläret som jag anger antal textfält som jag vill skapa o sedan klickar på knappen ”Skapa” och då skapas de tre textfälten… Ja det funkar. Du skapar tex en TextBox och ger den index 0. Text1(0)........... tack för hjälpen det funkar....men jag har en till fråga "Hur kollar man om ett textfält existerar?" alltså de textfälten som jag har skapat nyligen :-) ... Så här brukar jag göra.Dvs försöker ladda en gång till och tar hand om felet. tack för hjälpen.....jag är jättenöjd med denna lösning Alternativt kan man (om man inte vill generera ett fel) kontrollera hur många kontroller det finns i arrayen med hjälp av : njaaa ! det köper jag inte. Text1(99) kan finnas men det betyder inte att det finns 100 Text1. Metoden med felhantering är bra och fungerar i alla lägen. Det kan dock tilläggas att Err.Clear bör bytas ut till On Error Goto 0 om man vill återställa felhanteringen efter felkontrollen. mmm ? vad är det för skillnad på Clear och GoTo 0. Err.clear sätter bara err.number till 0 igen.Skapa dynamiska textfält
Funkar det?????????
Med vänlig hälsning
/AndersSv: Skapa dynamiska textfält
Nu kan du skapa dynamiskt med Load Text1(1) Load Text1(2) osv.
Du kan också göra Unload Text1(1)... osv. Behåll alltid "mamma" Text1(0).
Du måste göra dom Visible = True och placera dom med Left och Top direkt efter Load.Sv: Skapa dynamiska textfält
/MVH
AndersSv: Skapa dynamiska textfält
<code>
On Error Resume Next
Load Text1(1) 'om den redan finns får jag error 360
If Err = 360 Then MsgBox "Finns redan"
Err.Clear
</code>Sv: Skapa dynamiska textfält
MVH
/AndersSv: Skapa dynamiska textfält
<code>
UBound(Text1)
</code>Sv: Skapa dynamiska textfält
Han har kanske gjort Unload på Text1(55) och Text1(24) ;-)Sv: Skapa dynamiska textfält
/PKSv: Skapa dynamiska textfält
Använde alltid On Error GoTo 0 förr men såg en massa exempel
där dom kör med Err.Clear trodde det var samma sak.Sv: Skapa dynamiska textfält
on error goto 0 gör så att den vnaliga error-rutan kommer upp vid ett ev. fel igen.