Jag håller på med en databas var jag många produkter. Nu vill jag fråga er hur man få när man skriver i en produkt att det räknar ut pris * antal som jag har skrivit och visar den i en listbox brevid produkten. Nu hänger jag inte med riktigt; är det en stor listbox du arbetar med eller en textruta? Visas det bara en produkt åt gången? Har du plockat ut värdena ut databasen? I vilka variabler? Om du visar priset i en textbox och användaren inte får ändra detta, bör du sätta enabled = false på den textboxen. >Om du visar priset i en textbox och användaren inte får ändra detta, Så här skulle jag gjort. Varför låter du inte databasen returnera summan, borde gå snabbare än att göra det förhand i efterhand... Det funkade men hur skall jag göra när värden som jag skriver (antal & pris) inte kommer i listboxarna??? Men jag vill se dom!!! Och sparas inte summan!!! När jag går ut ur programmet och startar på nytt!!!Räkna ihop värden i textrutor???
Jag vill att de ser ut så här:
Datum Produkt Anatl Pris Summa
10.10.2003 Tvätt 8 7 56
21.10.2003 Ringar 2 10 20Sv: Räkna ihop värden i textrutor???
Rent allmänt är det:
textruta.text = cstr(pris * antal)Sv: Räkna ihop värden i textrutor???
Koden för uträkningen skulle t.ex. kunna anropas ifrån txtAntal_LostFocus (med txtAntal avser jag textboxen med antal). I uträkningen bör det även finnas en kontroll (och formatering) av det som användaren har skrivit in i antalsrutan, så att felaktiga inmatningar hanteras på ett snyggt sätt.Sv: Räkna ihop värden i textrutor???
>bör du sätta enabled = false på den textboxen.
Njaa. det är väl isåfall bättre att använda TextBox.Locked = TrueSv: Räkna ihop värden i textrutor???
Lägg en liten CommandButton mellan TextBox Antal och Pris.
Sätt cmdProdukt :s Property Default = True
Då kan du antinge klicka på den eller trycka Enter för att köra koden i den
<code>
Option Explicit
'Princip lösning
Private Sub cmdProdukt_Click()
Dim antal As Long, pris As Single
antal = Text1.Text
pris = Text2.Text
List1.AddItem Format$(antal * pris, "0.00")
End Sub
</code>Sv: Räkna ihop värden i textrutor???
/EmmaSv: Räkna ihop värden i textrutor???