När jag försöker ladda in en dll så går det inte får upp att han inte hittar dll vad kan det vara för fel Du kör i VB 6 IDE dvs han söker efter dll:en i Visual Studio mappen,där finns den inte. vet inte om jag har gjort fel men jag har sparat mit projekt i en mapp och där i ligger dll filen. I denna mapp ligger alla filler som är relaterade till projektet. Måste man registrera dll filen eller något sånt har alldrig gräjat med dll förut OK Viktor tror jag förstår problemmet. Du kör XP som är NT. den filen har jag redan instalerat... Det kan vara flera saker. Om du gör en exe och den inte heller hittar dll:en är det förmodligen så att din dll ropar på en annan dll som den inte hittar. Felmeddelandet ger tyvärr ingen info om det utan klagar på din dll. Oki jag förstår vad du skriver. ja nu funkar det tack Sven. >Skumt att man måste gå den vägen.... Varför är det så?Hitar inte dll
den ligger i samma katalog som vb projektet
kör Win XP, VB6.0
<code>
Option Explicit
Private Declare Function GetTemp Lib "SMT160.dll" (ByVal PortAdress As Long, ByVal Mask As Long) As Single
Private Sub Command1_Click()
MsgBox GetTemp(889, 11)
End Sub
</code>Sv: Hitar inte dll
Gör alltid så här när du startar ett seriöst projekt.
Skapa en mapp med ett bra namn som passar.
Läggg allt Spara Som.. Form och dll:er mm. i denna mapp.
Det säkraste sättet lokalt är ju att alla dll:er skall ligga i System32.
Men !!! jag rekomenderar att du lägger 3:e part (som min) i samma mapp
som du har eller tänker lägga din .exe.
Man skall alltid lägga sina special dll:er i samma mapp som .exe ligger i.
Tex . PaintShop är ett föredömme i denna sak. Vi kallar det Aux (som i bilen hjälpbatteri).Sv: Hitar inte dll
Sv: Hitar inte dll
Du måste hämta PortIo95.exe och installera.
http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm
Du kan vara lugn projektet fungerar om du bara får ordning på allt. Ge dig inte !Sv: Hitar inte dll
Problemet är att inte dll filen hittas av vb applikationen / koden. Sv: Hitar inte dll
Om exe fungerar men inte i IDE brukar det lösa sig om du skapa en genväg till din .vbp fil och ställer in arbetskatalogen i den till din projektkatalog. Starta sedan VB med denna genväg.
Eller starta VB genom att dubbelklicka på .vbp-filen. Det brukar hjälpa att göra på något av dessa sätt.Sv: Hitar inte dll
Gör så här : Du har en mapp. I den ligger .vbp och .form av något namn + SMT160.dll och Dlport.dll.
Dubbelklicka på .vbp filen då kommer du rätt.
Vill du göra "the safe way". Lägg SMT160.dll i System32.Sv: Hitar inte dll
Skumt att man måste gå den vägen.... Varför är det så?Sv: Hitar inte dll
Nej det är inte så konstigt.
När du kör/startar i Vb designläge IDE så pekar ju App.Path på den mapp som Vb6.exe ligger i.
Där ligger inte min SMT160.dll.