Hur får man detta att fungera detta fungerar uppenbarligen inte men jag tror ni vet vad jag är ute efter Du kan ju också fundera på om det inte är bättre att ha den kod jodå jag har tänkt på det sven men det är så att om jag använder mej av Mystiskt Intressant :-) ? lösning skulle var kul att se det när det blir färdigt. Ny fråga hur gör man för att simulera en mustryckning tex vänsterklick <code> Tycker det hela verkar mycket mystiskt, och att du gör saker helt i onödan. Vad är det du vill åstadkomma? Ja nog är det tokigt men jag håller på att labba bara för att se om det funkar Kolla på API:t mouse_event, sök i forumet eller i API-Guide (http://www.mentalis.org/agnet/apiguide.shtml) Sätt Formens KeyPreview = TrueTimer
tinern sätts till ex:1000 så ska den få cmd1 att klicka varje sec.
Private Sub Timer1_Timer()
cmd.klick
End SubSv: Timer
du nu har i cmd_Click att ligga direkt i Timer1 så behöver du inte göra Call.Sv: Timer
SendKeys "{A}"
End Sub
så skriver den i det aktiva fönstret.
jag vill att den ska skriva i txt1 även om jag själv håller på i txt2 samtidigt.
därför tänkte jag att timern kunde styra cmd1 som i sin tur kör txt1.text="A"Sv: Timer
Ang SendKeys så bör det se ut så här SendKeys "A", True
Eller
Text1.SetFocus
SendKeys "+a", TrueSv: Timer
i detta fall blir det ett A
SendKeys "{A}"
End Sub
hur ser det ut i fallet vänsterklick?Sv: Timer
Option Explicit
Private Sub Form_MouseUp(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
If Button = 1 Then
Text1.SetFocus
SendKeys "A", True
End If
End Sub
</code>Sv: Timer
Jag har svårt att tänka mig att du behöver anropa cmd1 överhuvudtaget. Det räcker nog med att använda .SelText eller .Text i ditt Timer-event.
Men som sagt; säg vad du vill göra så kan man säga om det finns ett vettigare sätt att göra det på.Sv: Timer
så glöm min tokiga ide förut.
Just nu så vill jag lägga in kod i en timer som vänsterklickar var 10 sec
den här koden ger ju ett A i aktuellt fönster
SendKeys "{A}"
End Sub
hur skriver jag för att simulera vänsterklick ?
var hittar jag info om vilken kod till vilken tangent tex 8 i numeriska delen av tangentbordet
eller enterknappen på numreriska delen av bordet?Sv: Timer
/MickeSv: Timer
<code>
Private Sub Form_KeyPress(KeyAscii As Integer)
MsgBox "knappen har Asciikod " & KeyAscii & " = " & Chr$(KeyAscii)
End Sub
</code>
Eller om knappen inte har Asciikod tex F8
<code>
Private Sub Form_KeyUp(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
MsgBox "knappen har kod " & KeyCode
End Sub
</code>