Hur får man gjort så att man väljer (markerar) en produkt ur en listbox som är i en databas och klicka på en commando knapp så raderas den ur databasen. Och bara den produkten. Använd Men jag vill ha så att när jag har väljt en "Produkt" ur listboxen så klickar jag på en knapp "TA BORT" och så frågar det: "Är du säker att du vill radera produkten? JA/NEJ" så om du är nybörjare, var har du fått den befintliga koden ifrån? Hade det inte varit så nära skolavslutningar hade jag kunnat slå vad om att det är en skoluppgift... Private Sub Command_Click() Som sagt... om du är nybörjare borde ditt intresse ligga i att lära dig.. inte kopiera kod direkt från det här forumet in till ditt program. Vad sägs om att använda manualen. Du fick så gott som exakt hur du ska resonera från mig sist - varför inte göra ett försök. Återkom när med den kod du själv har skrivit i ett seriöst försök så kan vi ge dig lite hjälp sen. Radera ur Databas
Min kod är:
Option Explicit
Dim rsService As Recordset
Private Sub CmdDelete_Click()
??????
End Sub
Private Sub cmdTillbaka_Click()
frmReg.Hide
frmStart.Show
End Sub
Private Sub cmdVisaTyp_Click()
Dim qrBilar As QueryDef
Me.LstReg.Clear
Set qrBilar = db1.QueryDefs("Typ")
If OptiBil = True Then
qrBilar.Parameters("pTyp") = "Bil"
Set rsService = qrBilar.OpenRecordset()
ElseIf OptiSläp = True Then
qrBilar.Parameters("pTyp") = "Släp"
ElseIf OptDolly = True Then
qrBilar.Parameters("pTyp") = "Dolly"
ElseIf OptiTrailer = True Then
qrBilar.Parameters("pTyp") = "Trailer"
End If
Do Until rsService.EOF
LstReg.AddItem rsService("Regnr")
rsService.MoveNext
Loop
End Sub
Private Sub cmdÖppna_Click()
frmService.Show
frmReg.Hide
End Sub
Private Sub LstReg_Click()
rsService.FindFirst "Regnr = '" + LstReg.Text + "'"
Me.txtReg.Text = rsService("Regnr")
strRegnr = txtReg.Text
Me.txtDatum.Text = rsService("RegDatum")
End SubSv: Radera ur Databas
Private Sub List_Click()
Dim i As Integer
i = List.ListIndex
End Sub
För att få fram positionen i listboxen.
Den positionen/index skall vara densamma i recordsetet som du laddat listan med.
När du vet vilket record får du skapa en delete fråga mot databasen och på detta vis ta bort den post
du vill deleta.
förhoppningsvis har du väl någon unik nyckel med som du kan villkora mot.
//PASv: Radera ur Databas
Kan duu hjälpa mer jag är nybörjare!!!Sv: Radera ur Databas
Här får du lite tips om hur du ska tänka:
1. starta med en msgbox och det meddelande du vill lägga upp
2a. Avsluta om användaren svarar nej.
2b. Fortsätt in i ta-bortsekvensen
3. Kolla vilken post det är som är makerad och plocka ut det värde som är ditt nyckelvärde
4. Vet inte vilken databas du använder, men använd deras delete-kommande om ditt villkor (=nyckelvärdet) är uppfyllt
5. Uppdatera din listbox
6. Klar
Om du nu är nybörjare - varför inte använda forumet som är avsett för nybörjare??? På det viset får du kanske svar som är bättre anpassade för den nivå du befinner dig på. Där ger man generellt mer utförliga svar, lägger du frågan här får du också ta kortare och mer övergripande/resonerande svar - även om jag gjort ett undantag här ovan.
/EmmaSv: Radera ur Databas
Select Case MsgBox("Vill du ta bort produkt "" & List.Text & "" från databasen?" _
& vbCrLf & "" _
, vbOKCancel + vbQuestion + vbSystemModal + vbDefaultButton1, "Delete")
Case vbOK
Kod för att ta bort posten
Case vbCancel
Kod för att avbryta
End Select
End Sub
//PASv: Radera ur Databas
Private Sub Command_Click()
Select Case MsgBox("Vill du ta bort produkt "" & List.Text & "" från databasen?" _
& vbCrLf & "" _
, vbOKCancel + vbQuestion + vbSystemModal + vbDefaultButton1, "Delete")
Case vbOK
Kod för att ta bort posten
Case vbCancel
Kod för att avbryta
End Select
End Sub
Jag har problem med att hur koden ska vara att radera... List."vad???"Sv: Radera ur Databas
Och ge tusan i det här forumet och lägg dina inlägg i VB för nybörjare om du vill ha svar på den nivå du är på.
/Emma