Får man gjort så att man rullar fem liistboxar på en scrollbar??? Hur??? 1. Kvaliten på svar är inte proportionell mot antalet frågetecken eller utropstecken du har. Skriv som folk, så får du bra svar. kan du säga var jag kan lära mig bäst att programera... finns det ngn bra bok eller ngt? Om du frågar om något som inte har direkt att göra med din originalfråga så bör du starta en ny tråd; på det sättet kan folk lättare hålla isär frågor. Du skall skippa lösningen med 5 st ListBoxar använd en ListView kontroll med 5 kolumner och i Report mod. >men jag behöver 5 listboxar...< 1) Lägg till komponenten som heter Microsoft Common controls eller liknande. I någon utav dem finns listview-kontrollen. Hjälp finns att hitta i msdn Johan Vestlin, oss nybörjare emellan: Tack för hjälpen! 1) ett enda frågetecken räcker vädligt bra Inget fel i at vara frågvis. MEn man bör ställa frågerna på ett vänlig och utförligt sätt för att väcka folksintrese att svara på dem. <b>>1) ett enda frågetecken räcker vädligt bra</b>Scroll knapp!!!
Vad ska jag göra när datum sorteras automatiskt men inte alla andra listboxarna efter datum??? Sv: Scroll knapp!!!
2. Med tanke på denna och dina övriga frågor känns det inte som att du är lämpad att bli programmerare om du inte byter attityd. Programmering handlar om problemlösning - det finns ingen som tänker lösa alla dina problem, det vi gör är att ge dig knuffar i rätt riktning.
På vilket sätt har du försökt, för du har väl försökt?
Vad ledde det fram till?
Det kan ju inte ha fungerat, eftersom du skriver ett inlägg om det - så vad var det som inte fungerade?
Har du funderat på varför det inte fungerade?
Har du funderat ut något annat sätt?
Har du sökt på internet?
Ändå inte kommit på något?
Först DÅ är det dags att fråga om hur man gör, och då ska du också säga svaren på ovanstående frågor.
Och frågar du en fråga så ska du göra det på en viss nivå. Antingen i stort ("Hur skulle man kunna lösa det här problemet"), eller på lägre nivå ("Hur sorterar man en lista?"). Men aldrig en övergripande fråga där du vill ha svar på kodnivå.
Jag säger det inte för att vara otrevlig. Jag säger det för att du ska lära dig programmera, för att du ska få svar, och för att forumet inte ska innehålla massa frågor som är dumt ställda.Sv: Scroll knapp!!!
Sv: Scroll knapp!!!
För att bryta upp ditt originalproblem:
<b>Får man gjort så att man rullar fem liistboxar på en scrollbar??? Hur???
Vad ska jag göra när datum sorteras automatiskt men inte alla andra listboxarna efter datum???</b>
>Får man gjort så att man rullar fem liistboxar på en scrollbar???<
Vad du nu vill göra är att fem listboxar. Då kommer frågan; kan du scrolla en listbox? Om du vet det är svaret så enkelt som att du gör exakt samma sak på alla listboxarna. Om du inte vet det behöver du lära dig att scrolla en listbox först. Då kör du med följande kod: listboxen.TopIndex = index på den översta saken du vill visa.
>Vad ska jag göra när datum sorteras automatiskt men inte alla andra listboxarna efter datum???<
Här antar jag att du vill att raderna ska flyttas på samma sätt i alla listboxarna. När du säger det så känns det på en gång som att en listview satt i report-mode vore bättre. Men i alla fall:
För det första antar jag två saker: 1) du har kod för att sortera efter datum och 2) du förstår den koden.
Om det inte stämmer bör du se till att du klarar av de sakerna först. Sedan är det enkelt: Du byter bara raderna på exakt samma sätt i de andra listboxarna.Sv: Scroll knapp!!!
Den kan du koppla direkt till din databas som är sorterad efter datum.
Oki Onkel läste inte hela ditt svar Samma Här ! håller med föregående talare.Sv: Scroll knapp!!!
Varför? Just nu låter det som att du inte behöver 5 listboxar.
>går det att lägga en skrollbar på 5?<
Nej. Du måste själv skriva koden; vilket jag svarade på ovan.Sv: Scroll knapp!!!
Sv: Scroll knapp!!!
Om du kör VB6 och vill ha en listview så:
Högerklicka på verktygsfältet. Klicka sedan "components".
Skrolla till "Microsoft Windows Common Controls 6.0(SP4)" och bocka för.
Tryck Verkställ sedan Stäng. Nu ska du ha fått några nya verktyg i verktygs-
fältet. Peka på dem så ser du vilken som är Listview.
Hur du skriver koden för att ladda in värden kan du lära dig i:
http://www.developerfusion.com/show/74/1/
Där lärde jag mig för inte så länge sen
//Tor ErikSv: Scroll knapp!!!
Men när jag har 5 listboxar ska jag också ha 5 Listview???Sv: Scroll knapp!!!
2) nej, i listview med report-mode kan du ha flera kolumner. läs i dokumentationen i msdn eller sök på nätet för hjälp/kodexempel.Sv: Scroll knapp!!!
Du bör inte fokusera på en lösning utan istället generelt berätta vad du vill göra, varför och hu du tänkt lösa det. Det ger de som svara på tråden störe möjligheter att ge dig bra råd och tips.
Får ge medlemmarna som deltagit i denna tråd beröm.
Om den som stälter frågorna enbart fyllt 17 så får man visa tålamod. Nästa år, när du fyllt 18, förväntarvi oss att du beter dig som vuxen. ;o)Sv: Scroll knapp!!!
Hehe...
Som sagt:
<b>2004-06-04 12:23:27 - Niklas Jansson
1. Kvaliten på svar är inte proportionell mot antalet frågetecken eller utropstecken du har. Skriv som folk, så får du bra svar. </b>
Sen håller jag inte med Andreas. Vi förväntar oss att alla uppför sig vuxet, oavsett ålder. Det här är ett programmeringsforum, och då finns det krav på folk som använder det. I övrigt håller jag med i stort (även om Andreas själv nog borde läsa igenom sina egna svar eller inlägg en gång innan han skickar ut dem, språket är ju inte överdrivet korrekt om man säger så...).
Har man ett problem försöker man först. Klarar man inte det analyserar man varför och ser till att ha helt klart för sig vad det är som går snett. Är man inte kapabel till det så är man nog definitivt inte lämplig som programmerare.
Efter det ger man sig på att söka på nätet och på äldre foruminlägg. Hittar man då ändå ingenting kan man skriva en tydlig fråga där man ger en kort bakgrund, en exakt och tydlig beskrivning av problemet, med eventuella felmeddelanden utskrivna tillsammans med den analys man har gjort.
Gäller frågan mer på designnivå så ställer man den på den nivån: "Hur bör jag lägga upp programmet?"
Men som sagt; då ska man inte förvänta sig någon kod.